امروز می‌خواهیم مروری بر انواع نخ‌هایی که باید بشناسید بیاندازیم.ابتدا می‌خواهیم به شما معرفی کوتاهی درباره موضوعات ارائه دهیم و اصطلاحات مهم را توضیح دهیم. همانطور که قبلاً در مقالات ما از بخش تاریخچه موضوعات توضیح داده شد، نخ ها هزاران سال قدمت دارند. نخ ها در زندگی روزمره ما را همراهی می کنند. همیشه قابل مشاهده نیستند و واقعاً از مزایای آنها برای ما آگاه نیستیم. اما آنها در همه جا استفاده می شوند.

نخ (thread) از گذشته تا امروز با بشر همراه بوده و بسیاری از مشکلات را حل کرده. نخ رشته ای نازک و بلند است که از الیاف مصنوعی و طبیعی ساخته می شود و در صنعت پزشکی (Medical industry) و نساجی (textile) کاربرد دارد. علاوه بر نخ با الیاف طبیعی (Natural fibers) یا مصنوعی نوع دیگری نیز وجود دارد که ترکیبی از الیاف مصنوعی (artificial fiber) و طبیعی بوده و به آن نخ مختلط می گویند. به طور مثال نخ ابریشم که از پیله کرم ابریشم گرفته می شود و نخ پنبه که از گل پنبه گرفته می شود نخ هایی با الیاف طبیعی هستند و نخ رایون و نایلون (Nylon) از الیاف مصنوعی ساخته شده اند.

با توجه به نوع الیاف نخ، کاربرد آن نیز متفاوت است. انواع نخ عبارت است از: نخ پنبه، نخ مکرومه (Decent thread)، نخ ابریشم (silk thread)، نخ پشمی (woolen thread) یا فاستونی، نخ فلزی، نخ سرکیسه دوزی، نخ نامرئی (invisible thread)، نخ قلاب بافی، نخ کنف، نخ بامبو، نخ اکریلیک، نخ پلی استر، نخ روبان، نخ عمامه، نخ دمسه، نخ متالیک، نخ قیطان، نخ کتان، نخ نایلون، نخ شمع و نخ ریون که هرکدام کاربرد جداگانه ای دارند. در این مقاله به بیان پیشنهاد کدام نخ برای کدام پارچه و نمره نخ می پردازیم. هرچه کیفیت نخ بالاتر باشد نیاز به جابجایی ویژه کمتری خواهد داشت. نخ بی کیفیت پرزهای زیادی دارد و به راحتی پاره می شود و می تواند لذت هر پروژه خیاطی را از بین ببرد. هر نوع نخ دارای ویژگی های خاصی است و در چرخ خیاطی رفتار متفاوتی خواهد داشت.

به رشته های باریک، نازک و بلند که از الیاف های مصنوعی و طبیعی ساخته شده اند نخ گفته می شود. در این مقاله از سایت نخ سرکیسه دوزی قصد داریم اطلاعات کاملی راجع به نخ ها ارائه نماییم.

معرفی گروه تولید نخ موسوی در شبکه خبر:

الیاف های طبیعی به الیاف های گفته می شود که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد و به دست انسان ساخته نشده است و نسبت به الیاف های مصنوعی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. الیاف های طبیعی به صورت حیوانی و گیاهی تهیه می شوند. برای نمونه به الیاف هایی که از پشم و مو حیوانی مانند‌ گوسفند و… گرفته می شود و یا الیاف هایی که از ابریشم (silk) گرفته می شود در دسته الیاف های طبیعی حیوانی هستند. و الیاف گیاهی از گیاهانی مانند: پنبه، کتان، کنف، چیت و … به صورت طبیعی گرفته شده اند.

دسته ای دیگر از نخ ها از الیاف های مصنوعی تشکیل شده اند. الیاف های مصنوعی به دست انسان ساخته می شوند و یا مواد اولیه آن ها ریشه در طبیعت دارند. الیاف های مصنوعی از مواد شیمیایی نیز ساخته می شوند. مهم ترین نخ هایی که به صورت مصنوعی وجود دارد نخ های نایلون و رایون هستند. نخ های مصنوعی از الیاف های مصنوعی مانند: الیاف سلولز، الیاف ویسکوز (Viscose fibers)، الیاف اکرلیک، الیاف نایلون و… ساخته می شود.

بعضی از نخ ها هم ترکیبی از الیاف های طبیعی هستند و هم ترکیبی از الیاف های مصنوعی هستند، که به آن ها نخ های مختلط گفته می شود. مانند نخ های پلی استر پنبه و یا پلی استر پشم که جزء نخ های مختلط به حساب می آیند. نخ های فانتزی (Fancy threads): نخ هایی مانند نخ های افکت دار، کادیکا، اسپاندکس و … در دسته نخ های فانتزی قرار می گیرند.

نخ و همه چیز در مورد آن

تاریخچه نخ

نخ به عنوان مواد اولیه برای تولید پارچه و البسه، تاریخچه‌ای طولانی و پیچیده دارد که در این بخش خلاصه‌ای از آن را بیان می‌کنیم:

استفاده اولیه از نخ

در دوران باستان، مردم از نخ‌های گیاهی و حیوانی برای تهیه لباس و تزئین مو استفاده می‌کردند.

توسعه و فناوری نخ کشی

در دوران باستان پس از گذشت مدتی، انسان‌ها از موادی مانند پشم، پنبه، پشم شتر و… برای تولید نخ استفاده می‌کردند و فرآیند نخ کشی به ابتدایی‌ترین شکل با دستگاه‌های سنتی انجام می‌شد.

کشف نخ ابریشمی

نخ ابریشم در تاریخ نخ کشی اهمیت بسیار زیادی دارد و از الیاف تولید شده توسط کرم ابریشم تهیه می‌شود. چین به عنوان یکی از اولین کشور‌هایی بود که از نخ ابریشم استفاده کرد و پس از آن، این نخ به دیگر قسمت‌های جهان انتقال یافت.

نخ در دوران قرون وسطی

در دوران قرون وسطی، توسعه تکنولوژی مرتبط با نخ کشی از جمله چرخ‌های نخ کشی و تجهیزات و دستگاه‌های نخ کشی گسترش یافت و نخ به شیوه‌ای صنعتی تولید می‌شد.

نخ در دوران صنعتی

در این دوران، تولید نخ به شکل مکانیزه و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌گرفت و سرعت و میزان تولید نخ افزایش یافت.

توسعه نخ‌های مصنوعی

در قرن بیستم، تولید نخ‌های مصنوعی مانند نایلون و پلی استر توسعه یافت و این نخ‌ها جایگزین اقتصادی برای نخ‌های طبیعی محسوب شدند.

ویژگی نخ خوب

ویژگی نخ خوب

یکی از پرفروش ترین وسایل در ایران نخ است. حال با وجود اینکه کشور ایران، خود تولید کننده اختصاصی نخ است و محصولاتی قابل رقابت با محصولات وارداتی (Imported products) دارد، می توان در انتخاب نخ حساسیت داشت و از نخی که کیفیت بالایی دارد استفاده کرد. البته سالیان سال است که از کشور چین، نخ وارد کشور می شود و بخش اعظمی از این بازار در دست چینی ها است. در این بین انتخاب نخ مناسب و محکم به یک کار سخت برای تولید کنندگان البسه (clothes) تبدیل می شود. یکی از ملاک های اصلی برای نخ با کیفیت، داشتن استحکام و تازگی در تولید آن است.

برای اینکه بتوانید نخ خوب انتخاب کنید باید به ویژگی های زیر دقت کنید. نخ ها باید با کیفیت، شفاف، بدون گره، استحکام بالا، رنگ ثابت و…باشند تا بتوان آن های در دسته نخ های خوب قرار داد.

نخ خوب چه ویژگی هایی دارد؟
کیفیت ✅ نخ هایی که انتخاب می کنید باید از لحاظ جنس و نوع درست شدن شان از کیفیت بالایی بر خوردار باشند. یعنی باید به این نکته توجه کنید که از بهترین الیاف های مصنوعی و طبیعی ساخته شده باشند. چرا که اگر نخی از کیفیت خوبی بر خوردار نباشد، نمی توان با آن محصولی خوب مانند فرش با کیفیت و یا لباس با کیفیت تولید کرد.
شفافیت ✅ نخ هایی که انتخاب می کنید باید دارای رنگ های شفافی باشد، به گونه ای که بتوان تنها به دیدن نخ ها احساس زیبایی و طراوت و تازگی آن را احساس کرد،. اگر نخ ها از شفافیت نداشته باشند، جذابیت خود را از دست می دهند و نمی توان جنسی با کیفیت از این نخ تولید کرد.
رنگ ثابت ✅ سعی کنید نخ هایی را انتخاب کنید که رنگ ها ثابت باشد و پس از شست و شو کدر نشوند و رنگ خود را از دست ندهند؛ بنابراین در هنگام خریدن نخ حتما به این نکته توجه کنید.

برای این که تشخیص دهید چه نخی رنگ آن ثابت است می تواند مقدار از نخ را در دست تان بگیرید و کمی آن را با آب خیس کنید. اگر رنگ داد که مشخص می شود که رنگ آن ثابت نیست ولی اگر رنگ نداد، نشان دهنده ثابت بودن رنگ نخ است.

استحکام ✅ نخ ها باید مقاوم باشند و حالت تو پر داشته باشند. نخ هایی که به راحتی پاره می شوند و حالت پوک به خود می گیرند ارزشی ندارند و در هنگام استفاده بسیار مشکل ساز می شوند.

انواع نخ

انواع نخ

انواع نخ

نخ سرکیسه

نخ پشمی

نخ های پشمی جزیی از نخ هایی با الیاف های طبیعی حیوانی هستند. نخ های پشمی دارای استحکام بالا هستند و جزء نخ های ضخیم شناخته می شوند و از آن ها برای دوخت پارچه های کلفت نیز استفاده می شود. نخ های پشمی در هنگام استفاده به دلیل خاصیتی که دارد از هم گسسته می شود؛ بنابراین برای دوخت پارچه های نازک و نازک دوزی و خیاطی و گلدوزی استفاده نمی شود.

نخ ابریشم

نخ های ابریشمی از الیاف های طبیعی حیوانی ساخته شده اند‌. البته نخ های ابریشمی (Silk threads) علاوه بر اینکه از الیاف های طبیعی ساخته می شوند، البته از الیاف های مصنوعی هم ساخته می شوند که ویژگی های متفاوتی دارند. نخ های ابریشمی در سایز های مختلفی در بازار وجود دارند که بعضی از آن ها از کشور های دیگر به کشور ایران وارد می شوند. از ابریشم های کلفت که به صورت کلاف هستند، برای بافت فرش و گلیم استفاده می شود. و از ابریشم های خیلی نازک برای گلدوزی و دوخت پارچه ها استفاده می شود.

نخ دمسه

نخ های دمسه به نخ های وارداتی گفته می شود که از کشور های دیگر وارد ایران می شوند و در سایز ها و اندازه های متفاوتی وجود دارند و هر کدام کار بردی متفاوت دارند.

نخ پنبه

نخ های پنبه ای از چرخاندن الیاف های ظریف از یک کاسه پنبه ای برای ایجاد یک نخ ساخته می شوند. درجات زیادی از کیفیت پنبه وجود دارد. نخ‌های پنبه‌ای سوپریور از الیاف پنبه‌ای بسیار بلند که در مصر رشد کرده‌اند، ساخته شده‌اند. مزایای نخ های پنبه ای عبارتند از: استحکام، براقیت متوسط است و الیاف طبیعی بکار برده شده در آن به چسبیدن پارچه و ایجاد درز محکم کمک می کند. معایب نخ های پنبه ای عبارتند از: تشخیص دشواری کیفیت پایین از کیفیت بالا (خرید نخ از یک شرکت معتبر به کاهش این خطر کمک می کند)، پرز کم تا زیاد بسته به طول الیاف و فرآوری آن دارد و نخ های پنبه ای با کیفیت می توانند گران تر باشند.

نخ پنبه از الیاف های طبیعی گیاهی تشکیل می شود و در اندازه ها متفاوت تولید می شوند از این نخ ها در خیاطی برای کوک زدن و رویه کار لباس ها استفاده می کنند.

نخ فاستونی

نخ های فاستونی به نخ هایی گفته می شود که از پشم و کرک و پلی استر و… ساخته می شوند . از نخ های فاستونی به دلیل ضخامت و کلفتی آن برای بافتن نیز استفاده می کنند.

نایلون

نخ های نایلونی نخ های مصنوعی هستند که اغلب به شکل یک نخ شفاف تک رشته ای یا به عنوان یک نخ فازی بافتی (پشم مانند) استفاده می شود. نکات منفی بسیار بیشتر از نکات مثبت نایلون است. ما دوخت یا دوخت با نخ های نایلونی را توصیه نمی کنیم، زیرا نسخه های بهتری برای همان کاربرد در نخ های پلی استر وجود دارد. تنها نوع نخ نایلونی که استفاده می کنیم و توصیه می کنیم نایلون Bonded است. نایلون باند شده از مواد متفاوتی نسبت به نخ دوخت نایلونی ساخته شده است. ما از نایلون برای لحاف کاری یا گلدوزی استفاده نمی کنیم.

فلزی

نخ های فلزی از لایه های متعددی از مواد که به هم پیچیده شده اند ایجاد می شوند. کیفیت نخ های فلزی از بسیار بالا تا بسیار پایین متغیر است. یک نخ فلزی خوب نیازی به روان کننده ندارد. رزوه های فلزی Superior دارای یک هسته نایلونی قوی، یک لایه نازک کاغذ برنج و یک پوشش بیرونی ویژه است که از ساییده شدن ورق نقره به سوزن جلوگیری می کند. از مزایای نخ متالیک سوپریور براقیت زیبا و کیفیت دوخت عالی هنگام گلدوزی، لحاف یا دوخت است. معایب نخ فلزی این است: نیاز به تنظیم کشش دارد و ممکن است نیاز به کاهش سرعت دوخت داشته باشد.

گلیتر یا مایلار

نخ های مایلار با چسباندن لایه های نازک مواد مایلار مسطح ایجاد می شوند. از مزایای نخ گلیتر می توان به اثر هولوگرافیک و گلدوزی، لحاف یا دوخت اشاره کرد. معایب نخ Glitter این است که نیاز به تنظیم کشش دارد و ممکن است نیاز به کاهش سرعت دوخت داشته باشد.

ریون

ریون با فشار دادن استات سلولز که از سوراخ های کوچک و جامد شدن آن به شکل رشته ها ایجاد می شود. مزایای نخ های ابریشم مصنوعی عبارتند از: رنگ های براق، لمس نرم و ارزان قیمت بودن آن. معایب نخ‌های ابریشم مصنوعی عبارتند از: اغلب رنگ ثابتی ندارند (رنگ هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شوینده قوی، اشعه ماوراء بنفش یا سفیدکننده) تغییر رنگ می دهند. به اندازه پلی استر تری لوبال قوی و فیبر آن به اندازه پلی استر بادوام نیست.

نخ فلزی

به نخ هایی گفته می شود که از فلز های براق ساخته می شوند و به دلیل زیبایی و درخشندگی که این نخ ها دارند برای دوزندگی (sewing) و گلدوزی (embroidery) استفاده می کنند.

نخ پلی استر Corespun

رزوه های پلی استر Corespun دارای یک هسته پلی استر رشته ای هستند که با پلی استر تابیده پیچیده شده است. از مزایای نخ های پلی استر هسته ای می توان به استحکام، کاهش کوبیدن و دوخت عالی آن اشاره کرد. معایب رزوه های پلی استر هسته دار عبارتند از: پرز کم تا متوسط.

پلی استر رشته ای

رشته های پلی استر از رشته های بلند و نازک الیاف پلی استر ساخته شده که به هم تابیده شده اند. مزایای نخ های پلی استر فیلامنتی عبارتند از: کشیدگی عالی (الیاف می توانند کشیده و بازیابی شوند)، بدون پرز بودن. معایب رزوه های پلی استر فیلامنتی عبارتند از: به اندازه رزپون قوی نیست (هنگامی که اندازه نخ را با هم مقایسه می کنیم) رزوه های فیلامنت ظریف ممکن است نیاز به تنظیم کشش داشته باشند.

پلی استر تک رشته ای

رزوه های پلی استر تک رشته ای یک رشته از الیاف پلی استر شبیه به نخ ماهیگیری هستند. از مزایای نخ های پلی استر مونوفیلامنت می توان به این موارد اشاره کرد: معمولاً یک نخ بسیار ظریف است که به خوبی با هم ترکیب می شود و می توان آن را روی حرارت متوسط اتو کرد. معایب نخ های پلی استر مونوفیلامنت عبارتند از: معمولاً هنگام لحاف کاری نیاز به تنظیم کشش است.

پلی استر تابیده شده

نخ های پلی استر تابیده شده از چرخاندن الیاف پلی استر کوچک به یکدیگر برای ایجاد یک نخ بلند ساخته می شوند. از مزایای نخ های پلی استر تابیده شده می توان به این موارد اشاره کرد: تولید نخ های پلی استر تابیده شده هزینه کمتری دارد و معمولاً قیمت کمتری نسبت به هر نوع نخ پلی استر دیگری دارد. معایب نخ های پلی استر تابیده شده عبارتند از: پرزهای متوسط تا زیاد هنگام دوخت و استحکام کم نخ های پلی استر رشته ای یا هسته ای.

نمره نخ چیست؟

نمره نخ

نمره نخ

نمره یا شماره نخ نشان دهنده میزان ظرافت نخ (The delicacy of the thread) است. به دلیل این که نخ ها انعطاف پذیر و ناهموار هستند، بجای اندازه گیری قطر نخ ها، ظرافت آن ها بر اساس طول و وزن بیان می شود. برای نمره بندی نخ ۲ سیستم وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود.

  1. سیستم مستقیم

در این سیستم طول نخ ثابت می ماند و فقط تغییرات وزنی به عنوان معیار اندازه گیری ظرافت نخ در نظر گرفته می شود؛ بنابراین در این سیستم هرچه نمره نخ بالاتر باشد یعنی نخ ضخامت بیشتری دارد. برخی از سیستم مستقیم نمره بندی نخ عبارت است از دسی تکس، دنیر و کنف، لینن، جوت.

  1. سیستم غیر مستقیم

در این سیستم نمره بندی وزن پارامتری ثابت است و تنها تغییر طول ظرافت نخ را نشان می دهد. بنابر این در سیستم غیر مستقیم نخ هرچه ظریف تر باشد نمره بالاتری دارد. برخی از این سیستم ها عبارت است از سیستم پنبه ای انگلیسی، سیستم پنبه ای قاره ای و سیستم پشمی.

قیمت نخ در بازار ایران

قیمت نخ در شهرهای ایران ممکن است متفاوت باشد زیرا افرادی که واسطه هستند، قیمتها را تغییر میدهند. واسطه ها حای باعث افزایش ناگهانی قیمت نخ و حتی باعث کمیاب شدن نخ در کشور می شوند. خوشبختانه با وجود کارگاه های تولید نخ در کشور که به تازگی نیز چند مورد از آن افتتاح شده، کمتر با کمبود نخ مواجه هستیم ولی میتوان واسطه ها را همیشه، باعث گرانی قیمت نخ دانست.

در سال های گذشته به دلیل افزایش میزان تقاضا نسبت به میزان عرضه، دسترسی به مواد اولیه تولید نخ در بورس نیز با رقابت بسیار زیاد و تلاطم فراوان همراه بوده و انجمن صنایع نساجی ایران به دنبال افزایش کف عرضه این محصول از طریق افزایش ظرفیت تولید بوده است. بنابراین می توان گفت قیمت نخ در بازار ایران تحت تاثیر مسائل زیادی از جمله مواد اولیه برای تولید قرار دارد، به گونه ای که ممکن است حتی روزانه تغیر کند. قیمت نخ با توجه به کاربرد و ویژگی هایی که دارد متفاوت است.

تولید نخ چگونه انجام می شود؟

نخ ها یا از الیاف طبیعی (پنبه، پشم، ابریشم، کتان) و یا از الیاف مصنوعی (ریون، پلی استر، نایلون) ساخته می شوند. در حالی که ده‌ها نوع الیاف وجود دارد که می‌توان آن‌ها را تاب داد و نخ ریسی کرد، تعداد انگشت شماری الیاف معمولی وجود دارد که در دوخت، لحاف، سرمه‌دوزی و گلدوزی استفاده می‌شود.

  • نخ تابیده شده – الیاف اصلی پنبه یا پلی استر به صورت نخ های منفرد ریسیده می شوند و سپس به هم می پیچند.
  • نخ مغزی – الیاف نخی یا پلی استر ریسیده شده در اطراف الیاف پلی استر رشته ای پیچیده می شوند.
  • نخ بافت دار – پلی استر یا نایلونی که به صورت مکانیکی بافت شده است تا نخ را کدر و کشدار و پشمی کند. بافت سازی روشی است که برای افزایش حجم و کشسانی نخ رشته ای استفاده می شود. از ویژگی های ضروری نخ های بافت دار و محصولات ساخته شده از آنها می توان به نرمی، پر بودن، خاصیت ارتجاعی بالا، عایق حرارتی و خاصیت انتقال رطوبت اشاره کرد.
  • نخ رشته ای – نخ براق ساخته شده از رشته های پلی استر، ابریشم مصنوعی یا نایلون.
  • نخ تک رشته ای – یک رشته نایلونی یا پلی استر که پلی استر بیشتر ترجیح داده می شود.
  • رزوه باند شده – یک رزین تقویت کننده در قسمت بیرونی نخ پوشش داده شده است. این امر استحکام کششی را افزایش می دهد و به کاهش اصطکاک کمک می کند.

به طور کلی، نخ ها از نظر روش تولید و ساختار به دو دسته نخ های ریسیده شده و نخ های فیلامنتی تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی روش های تولید نخ های ریسیده شده و فیلامنتی می پردازیم.

روش تولید نخ های ریسیده شده

نخ های ریسیده شده توسط تعداد زیادی الیاف موازی بهم تابیده می شوند. قطر الیاف، طول الیاف، مقدار فر و موج الیاف مهم ترین معیارهایی هستند که در انتخاب نوع ریسندگی موثرند و باید بدانید که روش تولید یا ریسندگی هرکدام از این دسته نخ ها با دیگری متفاوت است.

روش تولید نخ های فیلامنتی

با توجه به نوع سیال کردن پلیمر و روش انعقاد رشته های پلیمری، سه روش ریسندگی وجود دارد:

  • ذوب ریسی
  • خشک ریسی
  • تر ریسی

با توجه به اندازه طول الیاف استیپل، دو نوع روش یا سیستم ریسندگی در صنعت نساجی رایج است:

  • ریسندگی الیاف کوتاه یا سیستم ریسندگی پنبه ای
  • سیستم ریسندگی الیاف بلند برحسب ظرافت نخ هایی که می توان تولید کرد به سه نوع سیستم ریسندگی فاستونی، سیستم ریسندگی نیمه فاستونی و سیستم ریسندگی کلفت ریسی یا پشمی
  • نخ پلی استر با درصد های مختلف که در سیستم ریسندگی الیاف کوتاه تولید می شود.

👈 دلایل اهمیت نمره یا شماره نخ

  1. شناسایی نخ
  2. جهت ثبت سفارش تهیه نخ
  3. برای تجارت یا خرید و فروش نخ
  4. جهت استفاده از نخ در فرآیند بافندگی
  5. برای فهمیدن وزن محصول در هر فرآیند
  6. برای تنظیم سرعت دستگاه
  7. برای جمع آوری اطلاعات درباره محتوای نخ بسته بندی شده
  8. برای انتخاب گیج ماشین آلات
  9. برای تخصیص واحد

نخ ها دارای انواع مختلفی می باشند و هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند و با توجه به ظاهر و ویژگی شان در جاهای مختلف استفاده می شوند. برای پارچه های ضخیم و کلفت از نخ های کلفت استفاده می شود و برای پارچه های نازک و سبک از نخ های سبک و نازک استفاده می شود 👍


سوالات متداول


نخ چه کاربردهایی دارد؟

از نخ ها برای دوخت پارچه، تهیه لباس، در صنایع پزشکی و در هنگام جراحی، دوخت لباس و فرش و یا در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرند.

در نخ چه الیافی به کار برده می شود؟

الیاف هایی که در نخ ها به کار برده می شوند یا به صورت طبیعی و یا به صورت مصنوعی تولید می شوند که با به هم پیوستن این الیاف، نخ های طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند.

۴.۶/۵ - (۳۸ امتیاز)