هنگامی که وارد دنیای گلدوزی با ماشین می‌شوید، تنوع بسیار زیاد نخ‌های گلدوزی را مشاهده خواهید کرد. فرقی نمی‌کند یک فرد حرفه‌ای باشید یا یک فرد تازه کار، اما باید بدانید که درک نخ گلدوزی ماشینی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت کار گلدوزی داشته باشد. برای انتخاب بهترین نخ گلدوزی ماشینی لازم است با نخ‌های گلدوزی، وزن و کیفیت‌های مختلف آن‌ها آشنا شوید.

منظور از وزن نخ چیست؟

به ضخامت یک نخ، وزن نخ یا گیج می‌گویند، که این مقدار با یک عدد مشخص بر روی قرقره نخ نشان داده می‌شود. هر چه این عدد نوشته شده روی نخ بیشتر باشد، نخ ریز‌تر است.

کاربرد‌های ضخامت مختلف نخ گلدوزی ماشینی

نخ گلدوزی ماشینی معمولا با سه وزن ۳۰، ۴۰ و ۶۰ تولید می‌شوند.

نخ با وزن ۴۰ استاندارد محسوب می‌شود و در اکثر طرح‌های گلدوزی کاربرد دارد.

نخ با وزن ۳۰ ضخیم‌تر از نخ با وزن ۴۰ است و برای متن برجسته یا گلدوزی برجسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخ با وزن ۶۰ از نخ با وزن ۴۰ نازک‌تر است و برای دوخت طرح‌های کوچک و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: معرفی ۸ نوع نخ گلدوزی با ماشین

سیستم شماره گذاری وزن نخ چگونه بوجود آمده است؟

سیستم شماره گذاری وزن نخ‌ها با وزن کردن آن‌ها بوجود آمده است. به طوری که، یک نخ با وزن ۶۰ برای ایجاد قرقره نخ ۱ کیلوگرمی به ۶۰ کیلومتر نخ نیاز دارد و یک نخ با وزن ۴۰ نیز برای ایجاد قرقره نخ ۱ کیلوگرمی به ۴۰ کیلومتر نخ نیاز دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نخ با وزن ۶۰ ریز‌تر از نخ با وزن ۴۰ است و برای رسیدن به وزن ۱ کیلوگرم باید طول بیش‌تری داشته باشد.

کدام وزن نخ برای گلدوزی ماشینی مناسب‌تر است؟

اکثر طرح‌های گلدوزی با نخ گلدوزی وزن ۴۰ ایجاد می‌شوند زیرا این نخ‌ها متنوع‌ترین و رایج‌ترین نخ‌های گلدوزی هستند و برای اکثر اهداف طراحی و نقاشی با نخ مناسب هستند.

انواع نخ‌های رایج برای گلدوزی ماشینی

همانطور که می‌دانید، نخ‌های گلدوزی انواع مختلفی دارند که در این بخش به رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

نخ ریون و پلی استر

این نخ‌ها رایج‌ترین انواع نخ‌های گلدوزی ماشینی هستند.

نخ ریون درخشش بسیار زیبایی دارد و برای پروژه‌های تزئینی و پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخ پلی استر استحکام و رنگ ثابتی دارد و با شست و شوی مکرر تغییر رنگ نمی‌دهد.

نخ کتان

نخ کتان ظاهری نرم و مات دارد و با وزن‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود.

نخ ابریشم

نخ ابریشم بسیار درخشان است و دارای استحکام طبیعی می‌باشد. این نخ معمولا برای پارچه‌های ظریف و اقلام لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به نخ ابریشم مصنوعی گران‌تر است.

نخ فلزی

نخ فلزی از فویل فلزی ساخته می‌شود و درخشش خاصی دارد. هنگام کار با این نخ باید از سوزن مخصوصی استفاده کنید و مراقب پیچ و تاب‌های نخ فلزی باشید.

نخ رنگارنگ

این نخ به گونه‌ای ساخته شده است که رنگ آن در طول نخ تغییر می‌کند و جلوه‌ای منحصر به فرد بوجود می‌آورد.

نخ تک رشته ای

نخ تک رشته‌ای یا نخ مونوفیلامنت یک نخ نیمه شفاف است که سایه‌ای دودی رنگ دارد. این نخ که بسیار شبیه نخ ماهیگیری است و برای دوخت نامرئی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برند‌های محبوب نخ گلدوزی ماشینی

بسیاری از برند‌ها در بازار موجود هستند که همگی کیفیت بسیار خوبی دارند. هنگام انتخای یک نخ گلدوزی ماشینی سعی کنید نخی را انتخاب کنید که محکم بوده، در برابر پاره شدن مقاومت خوبی داشته باشد و رنگ خود را به خوبی حفظ کند. برخی از محبوب‌ترین برند‌های نخ گلدوزی ماشینی به شرح زیر است:

برند گوترمان که نخ‌هایی با دوام و با استحکام کششی بالایی تولید می‌کند. از جمله دیگر ویژگی‌های نخ‌های این برند محبوب می‌توان به درخشندگی، عدم خرد شدن و تغییر رنگ با شست و شوی مکرر نیز اشاره کرد.

برند ایزاکورد که نخ‌هایی با کیفیت ثابت و محکم تولید می‌کند که علاوه بر داشتن رنگ‌های بسیار متنوع، در برابر خرد شدن نیز مقاومت بسیار خوبی دارند.

برند سالکی که نخ‌های براق با رنگ‌ها و وزن‌های مختلف تولید می‌کند.

برند مترلر که نخ‌هایی بسیار با کیفیت و با وزن ۴۰ ارائه می‌دهد و استفاده از آن‌ها بیار مقرون به صرفه است.

نحوه انتخاب بهترین نخ گلدوزی ماشینی

برای این که بر روی گلدوزی ماشینی مسلط شوید، باید نخ‌های گلدوزی را درک و آن‌ها را به خوبی انتخاب کنید. با توجه به این که نخ‌های گلدوزی دارای وزن‌ها، برند‌ها و انواع مختلفی هستند، انتخاب یک نخ مناسب می‌تواند پروژه گلدوزی را ارتقا ببخشد و طرح‌هایی با دوام و زیبا ایجاد کند. برای انتخاب نخ گلدوزی ماشینی مناسب به نکات زیر توجه کنید:

انتخاب نخ‌های ارزان برای گلدوزی موجب ایجاد مشکلاتی هنگام دوخت و پاره شدن مکرر آن می‌شود. بنابراین نخ‌های با کیفیت را انتخاب کنید و از هزینه کردن برای نخ نترسید.

زمانی که شروع به گلدوزی ماشینی می‌کنید، نخ‌های بسیار زیادی می‌خرید و مجموعه نخ خود را می‌سازید. سعی کنید برای بیش‌تر کار‌های گلدوزی خود نخ‌هایی را جمع آوری کنید که از نظر وزن، براقی و ظاهر کلی با دیگر نخ‌ها سازگاری داشته باشد.

به یاد داشته باشید که همواره باید از نوع و اندازه سوزن مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که سوزن مورد استفاده خراشیده یا خمیده نشده باشد.

Rate this post