اگر فردی مبتدی در زمینه گلدوزی با ماشین هستید و این کار را به تازگی آغاز کرده‌اید، شاید ندانید که از کجا باید شروع کنید زیرا نخ‌های زیادی برای گلدوزی با ماشین وجود دارند. با ما همراه باشید، در این متن قصد داریم به ۸ مورد از انواع مختلف نخ گلدوزی ماشینی، وزن و ویژگی‌های آن‌ها و همچنین نحوه انتخاب بهترین نخ گلدوزی ماشینی برای پروژه بعدی گلدوزی صحبت کنیم.

نحوه بررسی کیفیت نخ گلدوزی

هر نخی که به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌ها می‌بینید، نخ گلدوزی مناسبی برای گلدوزی با ماشین نیست و انتخاب یک نخ بی‌کیفیت یا ناسازگار، می‌تواند منجر به پاره شدن، خرد شدن و ساییدگی نخ هنگام گلدوزی شود. رخ دادن این اتفاق‌ها اصلا جالب نیست به خصوص اگر تصمیم دارید یک اثر هنری با گلدوزی خلق کنید. برای بررسی کیفیت نخ گلدوزی باید انگشتان خود را کمی در طول نخ بکشید و مطمئن شوید که نخ صاف و یکنواخت است و هیچ برآمدگی در آن وجود ندارد. زیرا نخ صاف اصطکاک را در چشم سوزن به حداقل می‌رساند و سرعت دوخت دستگاه گلدوزی را بالا می‌برد. همچنین می‌توانید برای آزمایش استحکام کششی نخ، دو طرف نخ را بین انگشتان شست و سبابه خود گرفته و آن را بکشید. اگر نخ بدون هیچ تلاش زیادی پاره شد، آن نخ را کنار بگذارید.

نحوه بررسی و انتخاب وزن نخ گلدوزی

ضخامت نخ‌ها با واحد wt اندازه‌گیری می‌شود و هر چه این عدد بیشتر باشد، نخ نازک‌تر خواهد بود. بنابراین یک نخ ۶۰ نازک‌تر از یک نخ ۴۰ است و یک نخ ۳۰ نیز ضخیم‌تر از نخ ۴۰ خواهد بود. نخ‌های ظریف، برای پارچه‌های ظریف و ایجاد حروف کوچک مناسب هستند، در حال که نخ‌های ضخیم برای پارچه‌هایی با وزن سنگین مناسب هستند و پوشش بهتری ایجاد می‌کنند. انتخاب وزن مناسب نخ برای محصول نهایی اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر فردی مبتدی هستید، فعالیت خود را با متداول‌ترین نخ با وزن ۴۰ آغاز کنید و تا زمانی که یاد نگرفته‌اید که چگونه تغییرات بر روی دوخت تاثیر می‌گذارد، این کار را ادامه دهید. همچنین لازم است همواره دفترچه راهنمای دستگاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از نخ مناسبی برای آن استفاده می‌کنید.

۸ مورد از بهترین نخ‌های گلدوزی با ماشین

نخ پلی استر، ابریشم مصنوعی و پنبه، سه نوع اصلی نخ گلدوزی با ماشین هستند و به عنوان نخ بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابتدا به توضیح این سه مورد پرداخته و سپس موارد بعدی را توضیح می‌دهیم:

۱. نخ ابریشم مصنوعی

این نخ به دلیل براق بودن و درخشش زیبا طرفداران بسیار زیادی دارد و افراد از آن برای گلدوزی استفاده می‌کنند. نخ ابریشم مصنوعی برای ماشین‌های پر سرعت و قوی بسیار با دوام است و علاوه بر براقیت، دارای طیف رنگی بسیار گسترده‌ای نیز می‌باشد. اما با گذشت زمان محبوبیت این نخ‌ها به طور چشمگیری کاهش یافت و علت اصلی این موضوع از بین رفتن نخ ابریشم مصنوعی و کاهش مقاومت آن در برابر نور خورشید و آب و هوا بود.

۲. نخ پلی استر

این نخ مصنوعی دارای طیف رنگی وسیع و درخشندگی بسیار زیبایی می‌باشد و با گذشت زمان محبوبیت زیادی کسب کرده است. نخ پلی استر به راحتی از سوراخ سوزن عبور می‌کند و در برابر خرد شدن بسیار مقاوم است. حال برای این که بین نخ پلی استر و نخ ابریشم مصنوعی بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، باید بدانید که نخ‌های ابریشم مصنوعی از نخ‌های پلی استر درخشان‌تر هستند، اما نخ‌های پلی استر مقاومت بسیار بهتری دارند و به مرور زمان از بین نمی‌روند.

۳. نخ پنبه ای

این نخ از الیاف طبیعی بدست می‌آید و با بیشترین وزن‌ها عرضه می‌شود. نخ پنبه‌ای از بین سه نخ اصلی که بیان شد محبوبیت کم‌تر دارد و شماره ۳۰ آن رایج‌ترین مورد برای گلدوزی با ماشین است. این نخ‌ها معمولا مات هستند و به دلیل عدم خاصیت ارتجاعی، به راحتی پاره می‌شوند. از دیگر معایب نخ پنبه‌ای می‌توان به جمع شدن آن هنگام شست و شو و از بین رفتن آن با قرار‌گیری در برابر نور مستقیم خورشید نیز اشاره کرد.

۴. نخ ابریشم

این نخ نیز مانند نخ پنبه‌ای از الیاف طبیعی بدست می‌آید و بسیار مجلل و محکم است. یافتن نخ ابریشم بسیار چالش برانگیز است و برای خرید آن باید هزینه بیشتری پرداخت کرد. لازم به ذکر است که این نخ‌ها برای دوخت بر روی پارچه‌های ظریف مانند ساتن و ابریشم بسیار مناسب هستند.

۵. نخ فلزی

این نخ‌ها دارای یک هسته داخلی هستند که با فویل فلزی پوشیده می‌شود. گلدوزی با نخ‌های فلزی بسیار دشوار است و محصول تولید شده از آن بسیار براق و خارق العاده می‌باشد. این نخ‌ها به سوزن مخصوصی نیاز دارند و زمانی که سرعت دوخت افزایش می‌یابد، می‌شکنند.

۶. نخ شب نما

این نخ دارای رنگ‌های بسیار متنوعی است که برخی از آن‌ها روشن‌تر از دیگر رنگ‌ها می‌باشند. تنظیم نخ شب نما دشوار است و هنگام استفاده از آن باید از سوزن مخصوص استفاده کنید.

۷. نخ رنگارنگ

این نخ‌ها معمولا از الیاف مصنوعی، پلی استر، پنبه یا ابریشم هستند و دارای دو یا چند رنگ می‌باشند که با الگو‌های متغیری تولید می‌شوند.

۸. نخ UV

این نخ در حالت عادی یک رنگ مشخص دارد و زمانی که در معرض تابش نور فرابنفش قرار می‌گیردف تغییر رنگ می‌دهد.

نخ بوبین برای گلدوزی با ماشین

این نخ که برای گلدوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا از نخ بالایی ریز‌تر است و به دلیل داشتن وزن کم، حجم نخ‌ها هنگام گلدوزی کاهش می‌یابد. در واقع زمانی که از نخ بوبلین برای گلدوزی استفاده می‌کنید، دوخت‌های بالا صاف می‌شوند و طرح‌های متراکم خیلی محکم و بدون هیچگونه چروکی ایجاد می‌شوند. برای انتخاب بهترین نخ بوبین برای دستگاه گلدوزی خود لازم است دفترچه راهنمای دستگاه را به خوبی بررسی کنید و اگر هنگام دوخت پشت آن دیده نمی‌شود، از نخ سفید کمک بگیرید. در واقع پس از هر تغییر رنگ، نیازی به تغییر رنگ نخ بوبین نیست مگر این که نخ ماسوره در قسمت جلوی پروژه ظاهر شود یا قابل مشاهده باشد، که در این صورت باید از رنگ‌های مشابه کم بگیرید.

برای گلدوزی به چه تعداد نخ رنگی نیاز داریم؟

در خیاطی، می‌توانید از رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی و دیگر رنگ‌های خنثی برای اکثر پروژه‌ها استفاده کنید اما در گلدوزی این طور نیست. برای افراد مبتدی، تهیه یک بسته ۶۰ عددی قرقره نخ گلدوزی پلی استر با وزن ۴۰ و رنگ‌های مختلف کافی است. سه رنگ پر کاربرد برای گلدوزی، سفید، مشکی و قرمز است که در صورت تمام شدن می‌توانید قرقره‌های بزرگ‌تری از آن را تهیه کنید.

چگونه رنگ نخ را تغییر دهیم؟

برای تغییر رنگ نخ، نباید نخ را از دستگاه بیرون بکشید و به سمت قرقره بازگردانید. بلکه باید قبل از وارد شدن به قسمت راهنما‌های نخ، نخ را بسته و آن را به سمت پایین و بیرون بکشید. هنگام کشیدن نخ دقت کنید زیرا اگر نخ را اشتباه بکشید، ممکن است دیسک‌های کششی دچار آسیب می‌شوند.

منبع: sewingmachinefun

Rate this post