با پیشرفت صنعت خیاطی و دوخت و دوز، طبیعی است که چرخ خیاطی های مورد استفاده در این صنعت نیز، پیشرفت و تغییر داشته باشند. یکی از مهم ترین چرخ های صنعتی مورد استفاده در صنعت خیاطی، چرخ سردوز است. این چرخ معمولا برای تعمیر لباس های معیوب، دوخت پارچه های کشی، دوخت لبه های خام پارچه و زیبایی و تنوع به پارچه ها استفاده می شود. در ادامه این مقاله از سایت نخ سرکیسه قصد داریم به انواع چرخ سردوز و نکات مهمی که هنگام خرید این چرخ باید رعایت کنید، بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرخ خیاطی سردوز چیست؟

چرخ خیاطی سردوز، دستگاهی شبیه چرخ خیاطی است که برای دوخت جلوگیری از ریش ریش شدن لبه پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. در ساختار این چرخ ها تیغه ای بسیار تیز، برنده و محکم وجود دارد که بخش های اضافی پارچه را برش می زند و دوختی یکواخت و هماهنگ به شما ارائه می دهد. چرخ خیاطی سردوز انواع مختلفی دارد و هرکدام از آن ها از روشی متفاوت برای دوخت پارچه استفاده می کنند. از انواع این چرخ خیاطی می توان به چرخ خیاطی سردوز ۲ نخ، ۳ نخ،۴ نخ و ۵ نخ اشاره کرد.

انواع چرخ سردوز

انواع چرخ سردوز به موارد زیر تقسیم می شود:

چرخ سردوز ۲ نخ

این چرخ یک چرخ خانگی است و معمولا برای دوخت پارچه های ظریف از جمله پارچه های روسری استفاده می شود.

چرخ سردوز ۳ نخ

این چرخ به دو صورت خانگی و صنعتی تولید می شود و هنگام استفاده از آن ها باید به حجم و نوع کار توجه داشته باشید.

چرخ سردوز ۴ نخ

نوع خانگی این چرخ برای دوخت پارچه های مختلف استفاده می شود و نوع صنعتی آن برای پارچه های استرچ، کشی و تریکو کاربرد دارد.

چرخ سردوز ۵ نخ

این چرخ تنها برای تولیدات کارگاه های بزرگ و صنعتی کاربرد دارد. چرخ سردوز ۵ نخ قابلیت تغییر نوع دوخت را دارد و برای پارچه های ضخیمی از جمله جین مناسب است. از این چرخ برای تولید پوشاک از جمله مانتو، شلوار، کت و… استفاده می شود.

نکات مهم هنگام خرید چرخ سردوز

  • عملکرد چرخ های سردوز با توجه به تعداد نخ آن ها متفاوت است به طوریکه چرخ سردوز مبتدی معمولا شامل ۳ یا ۴ نخ و چرخ سردوز صنعتی نخ های بیشتری دارد.
  • اگر خیاط هستید و خیاطی شغل شماست بهتر است از چرخ سردوز پیشرفته استفاده کنید؛ اما اگر برای سرگرمی خیاطی می کنید، چرخ سردوز مبتدی برای شما کافیست.
  • یک چرخ سردوز با کیفیت می تواند دوختی با کیفیت به شما ارائه دهد که مانند زنجیره ای بهم متصل هستند؛ بنابراین حتما به کیفیت دوخت چرخ سردوز توجه داشته باشید.
  • هنگام خرید چرخ سردوز به کیفیت قطعات داخلی آن توجه داشته باشید. قطعات چرخ سردوز با کیفیت باید فلز بادوام باشد.
  • اگر استفاده شما از چرخ در حد مبتدی است بهتر است از چرخ سردوز ۳ یا ۴ نخ استفاده کنید.

جهت خرید چرخ سرکیسه دوز به لینک قرمز مراجعه کنید.

جمع بندی

چرخ خیاطی سردوز، چرخی است که برای مصارف خانگی و صنعتی ساخته و وارد بازار شده است. از این چرخ برای دوخت لبه پارچه و جلوگیری از ریش شدن آن استفاده می شود و به همین دلیل تیغه های تیز و برنده ای برای برش اضافه پارچه و دوختی مرتب و منظم دارد. از انواع این چرخ می توان به چرخ سردوز ۲ نخ، ۳ نخ، ۴ نخ و ۵ نخ اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)