کنف، چتایی یا چوت نوعی گیاه هندی است که از ساقه و پوسته آن الیاف کنف به دست می آید. از الیاف کفن جهت تولید نخ، پارچه و طناب کنفی استفاده می شود. الیاف نخ بعد از لحاظ تنوع و فراوانی بعد از الیاف ابریشم در رتبه دوم قرار دارد. گیاه کنف در مناطق جغرافیایی گرمسیری با رطوبت بالا مانند هند، بنگلادش، چین، ویتنام و… اشاره کشت می شود. در بین این کشورها هند و بندگلادش بیشترین سهم را در پرورش کنف دارند زیرا هم رطوبت و بارندگی در این مناطق بالا است و هم شغل اصلی بخشی قابل توجهی از مردم این کشور ها پرورش کنف خام است.

نخ کنف چه ویژگی هایی دارد؟

نخ کنف در صنعت نساجی پرمصرف ترین نخ  بعد از کتان است. این نخ کاملا تجزیه شده و بنابراین خطری برای محیط زیست ندارد. نخ چوت بسیار بادوام و درخشان است. این نخ دارای قابلیت ضد الکتریسیته ساکن بوده و دلیل برخورداری از این قابلیت با نخ های طبیعی و مصنوعی دیگر در تولید پارچه ترکیب می شود. این نخ به دلیل ویژگی هایی بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفه بسیار پرفروش و پرمصرف است.

نخ کنفی

این نخ چه کاربردهایی دارد؟

الیاف کنف به دلیل مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و سایش در تولید طناب، تور، بادبان و… استفاده می شود. با وجود اینکه امروزه نخ های مصنوعی و طبیعی با تکنولوژی های جدید تهیه می شوند اما همچنان نخ کنف به عنوان یک نخ پرکاربرد در نساجی کاربرد دارد. نخ کنف نیز در تولید پارچه های بادوام و باکیفیت کنف استفاده می شود. این نخ نیز به دلیل سرسختی و مقاومت در برابر پوسیدگی و سایش در پارچه های صندلی، فرش، قالی، کیسه و… مورد استفاده قرار می گیرد. نخ کنف در صنایع دستی نیز کاربرد دارد و از آن برای تولید کفش های سنتی، قالیچه و لباس های سنتی نیز استفاده می شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)