فرقی نمی‌کند در فروشگاه‌ها به دنبال خرید شمع هستید یا در وبسایت‌های مختلف، انتخاب شمع به دلیل تنوع زیاد رایحه، موم، پارافین، طرح ظرف و انواع فیتیله می‌تواند بسیار گیج‌کننده و سخت باشد.

هدف اصلی فیتیله‌ها سوختن قوی، ایمن و طولانی مدت شمع است و ما اینجا هستیم تا با ارائه نکات مهم در این مقاله به شما در انتخاب بهتر شمع کمک کنیم.

انواع مختلف فیتیله شمع از نظر جنس

فیتیله‌های پنبه ای

برای تولید فیتیله‌های پنبه‌ای، الیاف ریز پنبه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، سپس با موم پیچ خورده و پخته می‌شوند. این پیچ خوردگی فیتیله‌ها هنگام تولید، موجب روشنایی یکواخت و و ذوب یکدست شمع می‌شود.

فیتیله‌های پنبه‌ای دارای شعله‌ای بلند‌تر و شیک‌تر هستند و نحوه توزیع آن‌ها موجب تقویت رایحه‌ی شمع می‌شود. مراقبت از این فیتیله‌ها بسیار آسان است و به همین دلیل، تمامی افراد می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

استفاده از فیتیله پنبه‌ای موجب افزایش زمان سوخت شمع و پایداری آن می‌گردد و بهترین تجربه برای پخش رایحه در محیط را به ارمغان می‌آورد.

فیتیله‌های چوبی

فیتیله‌های چوبی همیشه محبوب و پر طرفدار هستند، زیرا از نظر زیبایی شناسی بسیار خاص و منحصر به فرد به نظر می‌رسند و هنگام سوختن صدایی شبیه صدای سوختن چوب ایجاد می‌کنند. این فیتیله‌ها را می‌توان از چوب یا ترکیب چوب و پنبه ساخت و برای تزئین هر محیطی استفاده کرد.

نگهداری از فیتیله‌های چوبی کمی سخت است، زیرا به راحتی نمی‌توان آن‌ها را کوتاه کرد. استفاده از این فیتیله‌ها برای برخی بسیار جذاب و برای برخی دیگر بسیار آسان است و این موضوع فقط به تجربه نگهداری آن‌ها بستگی دارد.

انواع مختلف فیتیله شمع از نظر شکل

فیتیله‌های مسطح

فیتیله‌های مسطح رایج‌ترین فیتیله‌های شمع هستند که هنگام سوختن سازگاری بسیار زیادی دارند. شمع‌های دارای این فیتیله کمتر کار می‌کنند و مدت زمان طولانی‌تری روشن می‌مانند.

فیتیله‌های مربع

این فیتیله‌ها نسبت به فیتیله‌های مسطح کمی قوی‌تر هستند و ثبات و امنیت ذوب بیش‌تری را برای شمع فراهم می‌کنند. هدف اصلی طراحی این فیتیله‌ها، بدست آوردن شعله‌ای یکنواخت و جلوگیری از تونل زدن شمع است.

فیتیله‌های مربع از ترکیبات موم گیاهی و سویا ساخته شده‌اند و به جلوگیری از هر گونه گرفتگی مومی که ممکن است به دلیل فرمولاسیون، رایحه یا رنگ شمع در فیتیله ایجاد شود، کمک می‌کنند.

اگر به دنبال شمعی پایدار و با کیفیت هستید، حتما فیتیله مربع را انتخاب کنید.

فیتیله‌های هسته دار

در مرکز بافت این نوع فیتیله‌ها نوعی ماده هسته‌ای وجود دارد که موجب ذوب رضایت بخش شمع و صاف و عمودی ماندن فیتیله می‌شود. فیتیله هسته‌دار دارای سطح مقطع گرد است و برای ایجاد هسته در مرکزیت آن معمولا از پنبه، کاغذ، روی یا قلع استفاده می‌شود.

چرا برخی از شمع‌ها دارای چند فیتیله هستند؟

همه افراد از سوختن ناهموار شمع و تونل زدن آن شاکی هستند. خوشبختانه این مشکل با ایجاد فیتیله‌های مختلف در شمع کاملا رفع شده است.

وجود چندین فیتیله در شمع موجب توزیع یکنواخت موم مذاب شمع هنگام روشن شدن آن می‌شود و این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا از روشن کردن شمع‌های بزرگ‌تر لذت ببرند و رایحه‌های قوی‌تری را در فضا پخش کنند.

هرچه قطر شمع بزرگ‌تر باشد، برای توزیع یکنواخت مذاب آن حرارت بیش‌تری لازم است که تنها با روشن کردن چند فیتیله امکان‌پذیر می‌شود.

علاوه بر این، زمانی که فیتیله‌ها تحت فشار قرار نمی‌گیرند و به سختی کار نمی‌کنند، دوده کمتری تولید می‌شود. بنابراین شمع‌های دارای چند فیتیله، احتمال ایجاد دود سیاه در فضا را کاهش می‌دهند.

آیا لازم است تمامی فیتیله‌های شمع همزمان روشن شود؟

هدف از فیتیله‌های متعدد در شمع، ذوب یکنواخت موم شمع و به حداقل رساندن میزان تونل زنی آن است. در نتیجه، برای رسیدن به این اهداف لازم است تمامی فیتیله‌ها را روشن کنید.

چه نوع شمعی بیش‌تر می‌سوزد؟

علاوه بر انواع مختلف فیتیله شمع، موم‌های شمع نیز انواع مختلفی دارند که بر نحوه سوختن شمع موثر است.

ترکیب فیتیله مربع با موم گیاهی و سویا می‌تواند سوختن طولانی مدت و بیش از ۵۰ ساعت را ارائه دهد. علاوه بر این، استفاده از فیتیله مربع در شمع باعث می‌شود تونل زدن و سوختن ناهموار شمع نیز به حداقل برسد.

منبع: snif.co

۵/۵ - (۱ امتیاز)