خیاطی یکی از هنر های زیبا و ارزنده ای است که امروزه بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود یا کسب در آمد به آن می پردازند. این هنر با ارزش از طریق وسیله ای تحت عنوان چرخ خیاطی محقق می شود که انواع بسیار مختلفی دارد و در یک دسته بندی کلی می توان آن ها را به دو دسته چرخ خیاطی خانگی و صنعتی تقسیم کرد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت میان چرخ خیاطی خانگی و صنعتی بپردازیم و شما را برای خرید هر کدام از آن ها راهنمایی کنیم.

چرخ خیاطی خانگی بهتر است یا صنعتی؟

همانطور که گفته شد چرخ های صنعتی و خانگی از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و کاربرد هر کدام از آن ها تعیین کننده نوع استفاده از این چرخ ها است؛ اما سوالی که بسیاری از افراد می خواهند بدانند این است که هنگام خرید چرخ خیاطی، چرخ خیاطی خانگی بخرند یا صنعتی؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است بدانید چرخ های خانگی برعکس چرخ های صنعتی معمولا کاربرد های متنوع و گسترده ای دارند و بهترین انتخاب برای انجام تمامی مراحل دوخت محسوب می شوند.

نکته مهم در مورد آن ها این است که این نوع چرخ های خیاطی معمولا حجم محدودی از لباس را می توانند بدوزند؛ اما چرخ های صنعتی بهترین انتخاب برای دوخت لباس های با حجم زیاد هستند و از آن ها برای دوخت های خاص و راسته دوزی استفاده می شود؛ بنابراین به طور کلی این گونه می توان نتیجه گیری کرد که شما بسته به کاری که می خواهید با چرخ خیاطی انجام دهید و انتظاری که از آن دارید می توانید نوع صنعتی یا خانگی آن را انتخاب کنید.

چرخ خیاطی خانگی و صنعتی چه تفاوت هایی دارند؟

  • چرخ خیاطی های خانگی به منظور قابل حمل بودن معمولا از بدنه آلومینیومی و قطعات پلاستیکی ساخته می شوند و وزن آن ها تقریبا ۱۵ کیلوگرم است؛ اما بدنه چرخ خیاطی های صنعتی از چدن ساخته می شود و قطعات داخلی آن نیز معمولا از جنس چدن یا فولاد است که باعث افزایش وزن آن ها به اندازه بیشتر از ۴۰ کیلوگرم می شود.
  • در چرخ خیاطی خانگی از سوزن یک طرف تخت استفاده می شود در حالی که سوزن چرخ های صنعتی معمولا از نوع گرد است و به وسیله پیچ مغزی سرآلنی نصب می شود.
  • چرخ خیاطی خانگی قابلیت چندین مدل دوخت و گلدوزی را دارد در حالی که چرخ خیاطی های صنعتی معمولا تک کاره هستند و برای یک نوع دوخت استفاده می شوند.
  • سرعت دوخت چرخ خیاطی خانگی کمتر از ۱۰۰۰ دور دوخت در دقیقه می باشد در حالی که سرعت دوخت چرخ های صنعتی تقریبا چیزی حدود ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور دوخت در دقیقه است.
  • موتور استفاده شده در چرخ های خیاطی خانگی از نوع یونیورسال است و به دلیل کوچکی سایز آن در داخل چرخ قرار می گیرد؛ اما موتور استفاده شده در چرخ های صنعتی یا از نوع سروو موتور با توان مصرفی حداقل ۴۵۰ وات و یا کلاچ موتور با توان مصرفی حداقل ۳۷۰ وات است.
  • روغن کاری چرخ های صنعتی به دلیل دور دوخت بالا و حجم زیاد دوخت باید به صورت مکرر انجام شود درحالی که چرخ خیاطی خانگی نیاز به روغن کاری مکرر ندارد.

جمع بندی

چرخ های خیاطی انواع بسیار مختلفی دارند و در یک دسته بندی کلی می توان آن ها را به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم بندی کرد. چرخ های خیاطی خانگی و صنعتی از لحاظ سرعت دوخت، وزن، سوزن، تنوع دوخت، نوع موتور و… متفاوت هستند و برای انتخاب هر کدام از آن ها باید کاربرد آن و استفاده خود را در نظر بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)