نخ‌ها رشته‌هایی باریک و بلند هستند که از طریق پیچش و پنبه کشی الیاف نخی به یکدیگر متصل می‌شوند. این رشته‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی برای تولید و تهیه پارچه‌ها، فرش‌ها، لباس‌ها و انواع منسوجات کاربرد دارند و معمولا از موادی مانند پنبه، پلی استر، نایلون، ابریشم، ویسکوز، پشم و… تولید می‌شوند. روش‌هایی که نخ از طریق آن‌ها تولید می‌شود، انواع بسیار مختلفی دارد. اگر علاقه دارید با این روش‌ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

روش‌های تولید نخ

تولید نخ، یک عملیات بسیار مهم در صنعت نساجی و تولید پارچه محسوب می‌شود و روش‌های تولید نخ به شرح زیر است:

روش مرطوب یا Wet Spinning

این روش تولید نخ دارای فرآیند‌های پیچیده است و برای تهیه نخ‌های مصنوعی مانند نایلون، ویسکوز، اکریلیک و…کاربرد دارد. نخ‌های تولید شده به روش مرطوب، به دلیل داشتن مقاومت در برابر کشش و حرارت در تولید پارچه و محصولات نساجی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراحل تولید نخ به روش مرطوب شامل تهیه الیاف، تهیه محلول از الیاف تهیه شده، ارسال محلول‌ها به دستگاه برش‌کننده اکسترودر، ایجاد اصطکاک میان محلول و هوا، استفاده از ابار‌های کنترلی برای کنترل فشار و دما، جمع آوری الیاف و آماده‌سازی می‌شود.

روش تارک کردن یا Ring Spinning

روش تارک کردن، یکی از روش تولید نخ رشته‌ای سنتی و کارآمد از پنبه و دیگر الیاف طبیعی است. در این روش تولید نخ، ابتدا الیاف نخی از باله‌ها یا نخ پنبه‌ها به صورت خودکار تهیه می‌شود و با چرخاندن آن به شکل رشته‌های بلند در می‌آید. پس از آن، نخ‌های تولید شده آماده و ریسه بندی و بسته بندی می‌شود.

روش تارک کردن بی‌پایان یا Open-End Spinning

روش تارک کردن بی‌پایان نسبت به روش تارک کردن معمولی بسیار سریع‌تر و کارآمدتر است. در این روش تولید نخ که برای تهیه نخ‌های رشته‌ای استفاده می‌شود، الیاف نخی بدون نیاز به عبور از مراحل میانی، از باله‌ها یا نخ پنبه‌ها تهیه شده و به صورت مستقیم پس از خروج از بخش چرخاندن، به نخ‌های نهایی تبدیل و بسته بندی می‌شوند.

روش تارک کردن براساس هوا یا Air Jet Spinning

تولید نخ با روش تارک کردن براساس هوا از دیگر روش‌های تولید نخ جدید‌تر است و برای تولید نخ‌های رشته‌ای استفاده می‌شود. در این روش، الیاف نخ که به صورت تکه‌های کوچک و برش خورده هستند از سرعت بالای هوا برای حرکت خود استفاده کرده و در اثر اصطکاک با یکدیگر پیچیده شده و نخ تشکیل می‌شود.

روش تارک کردن براساس اصطکاک یا Friction Spining

روش تارک کردن براساس اصطکاک، یکی از روش‌های نوآورانه برای تولید نخ‌های پلی استر با ویژگی‌های خاص است. این روش تولید نخ شامل تهیه الیاف نخ، شکل دهی الیاف به فرم‌های تعیین شده، تارک کردن الیاف‌ها با ایجاد اصطکاک میان آن‌ها و ایجاد نخ‌هایی ضخیم و محکم، جمع آوری نخ‌ها و بسته بندی آن‌ها است.
نکته قابل توجه در مورد روش‌های تولید نخ که با هر کدام از آن‌ها آشنا شدید این است که، هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و استفاده از آن‌ها به نوع الیاف و نیاز‌های محصولات نساجی بستگی دارد.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)