برای دوخت انواع لباس باید بهترین پارچه را انتخاب کرد. انتخاب یک پارچه مناسب مهم ترین اقدام در دوخت لباس است زیرا با گسترش تکنولوژی انواع مختلفی از پارچه با الیاف های طبیعی یا مصنوعی تولید می شوند. از پارچه های با الیاف طبیعی در صنعت مد و پوشاک استفاده می شود و از پارچه های با الیاف مصنوعی از جمله ریون و پلی استر نیز جهت دوخت مبلمان، سرویس خواب و برخی لباس ها استفاده می شود. از معروف ترین و پرمصرف ترین پرارچه های دوخت لباس می توان به پارچه لی، پارچه کتان، پارچه نخی، پارچه جیر و… اشاره کرد. در این مقاله ما قصد داریم بهترین پارچه های موجود در بازار را به شما معرفی کرده و خصوصیت و کاربرد های آن ها را بررسی کنیم.

بهترین پارچه بازار - پارچه نخی

بهترین پارچه های بازار – پارچه نخی

این پارچه از الیاف پنبه تولید می شود و از مهم ترین ویژگی های آن می توان به خنکی، نرمی و حالت پذیری عالی اشاره کرد. این نوع پارچه دارای تنوع رنگ بسیار خوبی در بازار است و یک انتخاب ویزه برای لباس های مخصوص تابستان و بهار است. افرادی که به پارچه های مختلف حساسیت دارند می توانند از پارچه های نخی برای دوخت لباس خود استفاده کنند. پارچه های نخی معمولا با ترکیبی از الیاف طبیعی پنبه و الیاف مصنوعی تولید می شوند و دلیل آن آبرفت بالا و مقاومت کم الیاف نخ در برابر سایش است که باعث از بین رفتن و غیر قابل استفاده شدن پارچه می شود.

پارچه کتان

پارچه کتان

از محبوب ترین و بهترین پارچه های بازار که در دوخت انواع لباس، شلوار، مبلمان و… کاربرد دارد. این پارچه دارای ویژگی جذب آب بالا، سطح درخشان و خنکی است. این پارچه از الیاف به دست آمده از گیاه کتان تولید می شود. پارچه کتاب به دلیل تراکم بافت بالا، در برابر بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. به دلیل درخشندگی و دوام بالا در دوخت انواع مدل های شلوار نیز به وفور به کار می رود. به طور کلی پارچه کتان پارچه ضخیمی است اما نوع کتان کاغذی از ضخامت کمتری برخوردار بوده و سبک تر است.

پارچه ابریشم

پارچه ابریشم

گران ترین پارچه در جهان است که از محبوبت بسیار بالایی در بین افراد ثروتمند و مشهور برخوردار است. پارچه ابریشم از الیاف به دست آمده از پیله کرم ابریشم ایجاد می شود. پارچه ابریشم در دوخت انواع شال، مانتو، کت و شلوار، کراوات و لباس های لاکچری گران قیمت  مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این پارچه میس توان به نرمی و درخشانی آن اشاره کرد. این پارچه نیز در رنگ های مختلف در بازار موجود است. این پارچه ضد حساسیت است و برخلاف بسیاری از پارچه های موجود در بازار که از الیاف مصنوعی ساخته شده اند حساسیت پوستی ایجاد نمی کند. پارچه ابریشم اصل پس از لمس پارچه روی پوست کمی گرما ایجاد می کند.

پارچه چرم

پارچه چرم

چرم از گران ترین پارچه های موجود در بازار است که از پوست دباغی شده گوسفند، بز، گاو، تمساح، مار و… تولید می شود. این پارچه از خاصیت ایجاد گرما برخوردار بوده و به همین دلیل در دوخت لباس های زمستانی و انواع بوت زنانه و کفش کاربرد دارد. این پارچه گران قیمت و زیبا علاوه بر صنعت مد و پوشاک در دکوراسیون منزل نیز کاربرد دارد و در تولید مبلمان نیز استفاده می شود. از بهترین تولید کنندگان و عرضه کنندگان چرم در جهان می توان به ایتالیا، برزیل، هند و روسیه اشاره کرد. چرم تاپ گرین بهترین نوع پارچه چرم است که از لایه بالای پوست حیوانات تولید شده و  از بافت متراکم و بسیار ظریفی برخوردار است.

پارچه ساتن

بهترین پارچه های بازار – پارچه ساتن

این پارچه به دلیل درخشندگی و ظرافت خاصی که دارد بیشتر در دوخت لباس های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه ساتن به صورت ترکیبی از الیاف های طبیعی و مصنوعی از جمله پنبه و پلی استر تولید می شود. این پارچه خیلی در برابر سایش مقاوم نیست و مراقبت نیاز دارد. از پارچه ساتن در دوخت لباس های مجلسی زنانه، سرویس خواب و سرویس آشپزخانه و… استفاده می شود.

پارچه کرپ

پارچه کرپ

پارچه کرپ از الیاف ابریشم یا پشم تولید شده و بافت ساده ای دارد. این پارچه دارای چین و گره های زیاد است و در وزن های مختلف تولید می شود. این پارچه به دلیل ظاهر زیبا و درخشان در دوخت انواع شال، روسری، مانتو، دامن و… کاربرد دارد. از این پارچه در تولید لوازم دکوراتیو و مبلمان نیز استفاده می شود.

بهترین پارچه بازار - پارچه حریر

بهترین پارچه های بازار – پارچه حریر

پارچه حریر انواع مختلفی دارد. از انواع این پارچه می توان به پارچه حریر نخ، حریر کرپ، حریر کریشه، حریر کریستال، حریر ساتن و… اشاره کرد.  از ویژگی های ظاهری این پارچه می توان به شفافیت، نرمی و سبکی آن اشاره کرد. پارچه حریر کرپ معروف ترین و پرمصرف ترین پارچه حریر است که از آن در دوخت انواع لباس های مجلسی و شومیز استفاده می شود. از پارچه حریر ساتن نیز به دلیل براقی و درخشندگی بالا در دوخت انواع لباس های مجلسی استفاده می شود.

پارچه جیر

پارچه جیر

از محبوب ترین انواع پارچه که نوعی چرم است. جیر در واقع قسمت زیرین پوست حیواناتی از جمله مار، گوسفند، بز و گاو است. این پارچه نازک و سبک و در حین حال بادوام و باکیفیت است. از پارچه جیر در دوخت کفش و کت و انواع اکسسوری و همچنین مبلمان و دکوراسیون استفاده می شود. تنها مشکل این پارچه کثیف شدن سریع آن است و باید تا حد امکان از گرد و غبار و چربی دور نگه داشته شود. این پارچه به دلیل مقاومت بالا و عدم نفوذ هوا در تولید انواع پالتو های ضخیم زمستانی نیز کاربرد دارد.

Rate this post