امروزه تولید نخ و صنعت نساجی پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به گذشته داشته است. کارخانه‌های تولید نخ علاوه بر این‌که سهم بزرگی در اقتصاد یک کشور دارند می‌توانند بسیار پرسود بوده و بازده بالایی داشته باشند. یک کارخانه تولید نخ باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند هم نخ‌های باکیفیت و مرغوب تولید کند و هم سود کافی داشته باشد. برای مثال نوع دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در کارخانه‌های تولید نخ استفاده می‌شوند اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل صاحبان هر کارخانه‌ی تولید نخ باید چه ازلحاظ تهیه مواد اولیه و چه ازنظر خرید دستگاه، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع را انتخاب کنند. ما به‌طورکلی در این مقاله به بررسی شرایط راه‌اندازی کارخانه تولید نخ می‌پردازیم تا اگر کسی می‌خواهد وارد این کسب‌وکار شود اطلاعات مختصری در مورد آن داشته باشد.

مرحله اول: تعیین بازار هدف و یافتن سرمایه‌گذار

مرحله اول: تعیین بازار هدف و یافتن سرمایه‌گذار

شما قبل از هرگونه اقدام و سرمایه‌گذاری ابتدا باید مشخص کنید که بازار هدفتان چیست؟ یعنی می‌خواهید بر روی چه قسمتی از بازار تولید نخ سرمایه‌گذاری کنید. همان‌طور که می‌دانید نخ‌ها انواع مختلفی دارند و از الیاف متنوعی ساخته می‌شوند. اما به‌طورکلی دو نوع نخ در بازار وجود دارد. نخ‌هایی که از الیاف طبیعی تهیه می‌شوند و نخ‌های مصنوعی که ساخته دست بشر هستند. بنابراین اگر بازار هدفتان تولید و عرضه نخ‌های طبیعی باشد به یک ‌سری اقدامات نیاز دارد و اگر می‌خواهید نخ‌های مصنوعی تولید کنید پیش‌زمینه دیگری نیاز دارد. بعد از مشخص کردن این موضوع باید سرمایه‌گذارانی برای خود پیدا کنید.

زمانی که قرار است یک کارخانه راه‌اندازی شود باید یک یا چند سرمایه‌گذار مسائل مالی را بر عهده بگیرند. بنابراین برای این‌که بتوانید یک کارخانه تولید نخ بزرگ با راندمان بالا احداث کنید باید از چند سرمایه‌گذار دعوت به همکاری کنید. سرمایه‌گذاران می‌توانند در احداث کارخانه، تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به شما کمک بسیاری کنند. زمانی که با سرمایه‌گذاران خود قرارداد بستید نوبت به احداث کارخانه می‌رسد.

مرحله دوم: احداث کارخانه نخ و استخدام نیرو

زمانی که سرمایه‌گذاران پای ‌کار آمدند بهتر است با در نظر گرفتن سرمایه‌ موجود محل مناسبی را برای راه‌اندازی کارخانه انتخاب کنید. تا جایی که ممکن است کارخانه باید نزدیک به جاده اصلی احداث شود تا در هنگام حمل‌ونقل مواد اولیه یا تولیدات نهایی مشکلی ایجاد نشود. این نکته ‌قابل‌ذکر است که حداقل مساحت موردنیاز برای احداث کارخانه تولید نخ باید ۱۰ هزار مترمربع باشد. پس‌ازآن باید کارگرانی را برای کار در کارخانه استخدام کنید. برای این کار بهتر است از کارگران متخصص در زمینه تولید نخ کمک بگیرید.

در ابتدای فعالیت خود به حداقل ۳۰ نفر کارگر معمولی و متخصص احتیاج دارید. همچنین برای بهبود عملکرد و بالا بردن بازده کارخانه باید از چند مهندس زبده در این کار و کسب مشورت و راهنمایی بگیرید. بعد از اتمام این مرحله به سراغ تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌های لازم و ضروری بروید.

خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه کارخانه نخ

مرحله سوم: خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه کارخانه نخ

با توجه به بازار هدفی که برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردید باید برای تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات اقدام کنید. برای مثال اگر می‌خواهید تولیدکننده‌ی نخ‌های طبیعی باشید باید الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه یا ابریشم را از فروشنده‌های معتبر که مواد اولیه مرغوبی در اختیار دارند، خریداری کنید. در مقابل برای تولید نخ‌های مصنوعی باید مواد شیمیایی لازم برای این کار را تهیه کنید. همان‌طور که می‌دانید در ابتدا باید الیاف پاک‌سازی شوند پس باید دستگاه‌های مربوط به پاک‌سازی الیاف را تهیه کنید.

بعدازآن باید دستگاه‌های کاردینگ خریداری شود تا الیاف شسته شده به‌وسیله آن یکدست شوند. این دستگاه‌ها الیاف را به رشته‌های‎ ضخیم تبدیل می‌کند که به آن فتیله می‌گویند. سپس به دستگاه چندلا کنی احتیاج است تا فتیله‌های به‌دست‌آمده را به رشته‌های صاف و موازی تبدیل کند. کیفیت این دستگاه به‌طور مستقیم بر کیفیت نخ تاثیر می‌گذارد. برای بهبود کیفیت نخ بهتر است از دستگاه‌های شانه‌زنی هم بهره بگیرید. همچنین لازم است برای ایجاد کشش در نخ کارخانه مجهز به ماشین فلایر شده باشد. در آخر نیز باید دستگاه‌های مربوط به تاباندن نخ را خریداری کنید. گفته می‌شود ماشین روتور برای این کار مناسب است. برای خرید مواد اولیه و دستگاه‌های موردنیاز حداقل باید ۱۲ میلیارد سرمایه در اختیار داشته باشید.

مرحله چهارم: شروع به کار کارخانه نخ

در این مرحله باید مواد اولیه و ماشین‌آلات خریداری‌شده را به کارخانه منتقل کرد تا به‌طورجدی کار تولید نخ شروع شود. برای انجام هریک از مراحل گفته‌شده حتما با افرادی که در این زمینه فعالیت دارند صحبت کنید تا تجربیاتشان را در اختیار شما بگذارند. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری موفق‌تری پیش ‌روی خود خواهید داشت و می‌توانید به‌زودی به جمع تولیدکنندگان برتر صنعت تولید نخ بپیوندید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)