از گذشته‌های دور تا به امروز نخ در زندگی انسان‌ها نقش مهمی داشته است. انسان‌ها از زمانی که متوجه شدند به لباس مناسبی برای پوشیدن نیاز دارند، به دنبال راه‌حلی برای حل این موضوع بوده‌اند. این‌گونه بود که بشر به فکر ساختن نخ افتاد تا بتواند با آن پارچه‌ای تهیه کند و برای خود لباس و وسایل دیگر بسازد. انسان‌ها در گذشته دریافتند که از پنبه، کتان یا ابریشم می‌توانند برای درست کردن نخ و الیاف استفاده کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر انواع گوناگون نخ و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن بپردازیم.

نخ

انواع نخ

همان‌طور که می‌دانید نخ از یک یا چند رشته الیاف به‌هم‌پیچیده شده به وجود می‌آید که انواع مختلفی دارد. نخ‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند که هریک ویژگی خاص خود را دارند. مواد اولیه‌ای که برای تولید نخ‌های طبیعی استفاده می‌شوند، از طبیعت استخراج می‌شوند. با توجه به مواد اولیه نخ‌های طبیعی به دو دسته تقسیم می‌شوند. نخ‌هایی که از پشم حیوانات یا پیله ابریشم ساخته می‌شوند و به‌ آن‌ها الیاف حیوانی می‌گویند و نخ‌هایی که از گیاهان تولید می‌شوند که به الیاف گیاهی شهرت دارند.

 الیاف گیاهی به چند دسته تقسیم می شوند؟

برای مثال نخ‌هایی که از پنبه تولید می‌شوند با نخ‌هایی که از کنف تولید می‌شوند تفاوت بسیاری دارند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه‌های مختلف برای تولید نخ، کم‌کم نخ‌های مصنوعی نیز به وجود آمدند و توانستند محبوبیت زیادی به دست بیاورند. پروسه‌ی ساخت این نخ‌ها زمان کمتری لازم دارد و می‌توان دوام و مقاومت آن‌ها را افزایش داد. در مقابل نیز هزینه کمتری برای تولید آن‌ها لازم است. در ادامه به بررسی چند نوع از نخ‌های طبیعی و مصنوعی می‌پردازیم.

انواع مدل های نخ تولیدشده از الیاف پنبه

پنبه از گیاه پنبه به دست می‌آید و امروزه مزارع زیادی در سراسر دنیا و بیشتر در کشورهای گرمسیری پنبه تولید می‌کنند. استفاده از پنبه برای ساخت نخ یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها است که در حال حاضر نیز بیشترین طرفدار را دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت بیشتر از ۵۰ درصد کارخانه‌های نخ‌ریسی در دنیا از پنبه برای تولید نخ استفاده می‌کنند. نخ‌هایی که از پنبه ساخته می‌شوند، دارای استحکام زیادی هستند و بیشتر در صنعت پوشاک و نساجی استفاده می‌شوند. در بعضی مواقع تولیدکنندگان ممکن است برای دوام بیشتر، نخ‌های تولیدشده از پنبه را با الیاف مصنوعی ترکیب کنند. نخ‌های پنبه‌ای حالت نرمی دارند و در هوا رسانی به پوست بدن خللی ایجاد نمی‌کنند به همین دلیل از این نوع نخ‌ها بیشتر برای تولید لباس کودکانه استفاده می‌شود.

انواع نخ های تولیدشده از ابریشم

برای تولید نخ‌های ابریشمی در ابتدا باید کرم‌های ابریشم را پرورش داد و مهم‌ترین اصل برای انجام این کار تهیه برگ توت برای تغذیه کرم ابریشم است. نخ‌های ابریشمی از پیله کرم ابریشم ساخته می‌شوند و از آن‌ها در تولید فرش و پارچه‌های ابریشمی استفاده می‌شود. پارچه‌هایی که از نخ‌های ابریشم بافته می‌شوند کیفیت بسیار مطلوبی دارند و یکی از بهترین انواع پارچه در کل دنیا به شمار می‌روند. نخ‌های ابریشمی بسیار نرم هستند. نخ ابریشمی حالتی براق و درخشان دارند. به همین دلیل پارچه‌هایی که از نخ‌های ابریشمی بافته می‌شوند جذابیت زیادی دارند و در مقابل قیمتشان نیز زیاد است. بااین‌وجود در بسیاری از صنایع از نخ‌های ابریشمی استفاده می‌شود. برای مثال قالی‌های ابریشمی ازجمله پرکاربردترین موارد مصرف نخ ابریشم هستند. این نوع نخ زیبایی و دوام بالایی دارد.

نخ‌ های تولیدشده از پشم حیوانات

نخ‌ های تولیدشده از پشم حیوانات

استفاده از پشم حیوانات مختلف برای ساخت نخ در گذشته بسیار مرسوم بوده‌ و بیشتر دامداران با چیدن پشم حیوانات خود مانند گوسفندان به‌صورت دستی با آن‌ها نخ درست می‌کردند. این افراد بعد از چیدن پشم‌ها، آن‌ها را تمیز می‌کردند و الیاف به‌دست‌آمده را به رشته‌های بلند تبدیل می‌کردند و سپس آن را می‌ریسیدند. در گذشته استفاده از پشم برای تولید نخ بسیار پرکاربرد بود. مزیت مهمی که پارچه‌های ساخته‌شده از این نوع نخ دارند این است که این پارچه‌ها عایق خوبی برای گرما هستند. به همین دلیل از پارچه‌های پشمی بیشتر برای تولید لباس‌های مخصوص زمستان استفاده می‌شود.

 انواع نخ‌ های مصنوعی

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ابزارها و دستگاه‌های مختلف برای تولید نخ، کارخانه‌ها توانستند نخ‌های مصنوعی را با استفاده از مواد شیمیایی مختلف بسازند. این نخ‌ها را با توجه به نوع موادی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود به دودسته الیاف مصنوعی بازیافته یا نیمه مصنوعی و الیاف مصنوعی سنتتیک تقسیم می‌کنند. در این میان الیاف نیمه مصنوعی به دلیل کاربرهای زیادی که دارند مهم‌ترین نوع الیاف مصنوعی به شمار می‌روند. ازجمله کاربردهای آن‌ها می‌توان به تولید پارچه‌های مختلفی مانند ریون اشاره کرد. همچنین الیاف مصنوعی به دلیل مقاومت بالایی که دارند در ساخت وسایل مخصوص کوه‌نوردی استفاده می‌شوند.

Rate this post