خیاطی هنری است که افراد با یادگیری آن پارچه ها را به لباس های مختلف و زیبا تبدیل می کنند. نخ هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد به سه دسته کلی نخ های طبیعی، نخ های مصنوعی و نخ های مخلوط تقسیم می شوند و تمام کسانی که به کار خیاطی و دوخت و دوز مشغول هستند با این نخ ها آشنایی دارند. نخ های خیاطی از نظر جنس و رنگ انواع مختلفی دارند و ما در این مقاله از سایت نخ سرکیسه قصد داریم به انواع نخ خیاطی بپردازیم.

انواع نخ خیاطی از نظر جنس

نخ پلی استر

نخ پلی استر، نخی با دوام است که ثبات رنگ بسیار خوبی دارد و از الیاف مصنوعی تهیه می شود. این نخ تنوع بسیار زیادی دارد و برای دوخت انواع پارچه ها به جز پارچه های پنبه ای مناسب است. از معایب این نخ می توان به مقاومت پایین آن در برابر دما و حرارت اشاره کرد.

نخ پنبه

نخ پنبه پرکاربردترین نخ در خیاطی است و از الیاف طبیعی بدست می آید. از این نخ معمولا برای کوک زدن و رویه دوزی استفاده می شود و در تمامی لوازم خیاطی فروشی ها یافت می شود.

نخ ابریشم

نخ ابریشم از پیله کرم ابریشم بدست می آید و جزو نخ های طبیعی است. این نخ بسیار ظریف و براق است و به همین دلیل معمولا برای حاشیه دوزی و گلدوزی بر روی پارچه های ظریف و نازک استفاده می شود. از انواع نخ ابریشم می توان به نخ ابریشم نازک، ابریشم خام، ابریشم مصنوعی، ابریشم هندی و… اشاره کرد.

نخ فلزی

نخ فلزی که با نام نخ نقره، نخ گلابتون و بلورسنت نیز شناخته می شود از فلز های براق طلایی و نقره ای ساخته شده است و همین موضوع باعث درخشش آن ها می شود. از این نخ ها معمولا برای دوخت های تزیینی دستی و گلدوزی روی کارها استفاده می شود.

نخ فاستونی

نخ فاستونی که با نام نخ پشمی نیز شناخته می شود، معمولا از ترکیب پشم و پلی استر و پشم یا کرک تولید می شود. این نخ قابلیت دوخت های برجسته بر روی پارچه های ضخیم را دارد و علاوه بر خیاطی در بافتنی نیز کاربرد دارد.

نخ های مناسب پارچه کدامند؟

  • نخ ابریشم برای دوخت پارچه ای با الیاف طبیعی مانند ابریشم یا پشم مناسب است؛ زیرا با استفاده از آن جای سوراخ بر روی پارچه باقی نمی ماند.
  • نخ پنبه معمولا برای اکثر پارچه ها مناسب است و برای پارچه های با الیاف طبیعی گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.
  • نخ پلی استر نیز برای اکثر پارچه استفاده می شود و مزیت آن نسبت به نخ پنبه مقاومت بیشتر آن است. این نخ به راحتی از پارچه های مختلف عبور می کند.
  • نخ دوخت چند منظوره نیز از جمله نخ هایی است که برای اکثر پارچه ها کاربرد دارد. این نخ همان نخ پنبه ای است که در پلی استر پیچیده شده و قیمت کمتری نسبت به دیگر نخ ها دارد.

جمع بندی

همانطور که می دانید نخ ها دنیای بسیار وسیع و گسترده ای دارند. از نخ در هنر خیاطی برای دوخت پارچه ها و تهیه لباس های مختلف استفاده می شود. نخ های خیاطی را می توان به سه دسته اصلی نخ های طبیعی، مصنوعی و ترکیب این دو که نخ مخلوط نام دارد، تقسیم کرد. از انواع نخ خیای می توان به نخ پنبه، نخ ابریشم، نخ فاستونی، نخ پلی استر و… اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)