برای اینکه به دنبال بهترین نخ برای بافندگی باشیم، لازم است به افراد با تجربه مراجعه کنیم و بدانیم که با توجه به نظر آن ها هر بافتی، هر کالا و محصول بافتنی، نیاز به نخ مخصوص خود دارد. نخ های بافندگی معمولا تنوع بسیار زیادی در بازار دارند که مواد اولیه تمامی آن ها یکسان است. این نخ ها براساس وزن یا ضخامتشان و مواد اولیه دسته بندی می شوند که در این مقاله به انواع آن و کاربردهایشان می پردازیم.

انواع نخ های بافندگی

نخ ضخیم

نخ های ضخیم، یکی از رایج ترین نخ های بافندگی هستند که کار کردن با آن ها از دیگر نخ ها آسان تر است. این نخ دارای خاصیت کشسانی بالایی است و با الیاف شل تری ساخته می شود به همین دلیل لباس بافته شده با آن در پایان کار دارای حالت کشسان است. استفاده از نخ ضخیم نیاز به کوک کمتری دارد و زمان بافت در آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از این نوع نخ برای بافت محصولات خیلی بزرگ مانند پتو، فرش، لباس بچه و… استفاده می شود.

نخ اکریلیک

نخ اکریلیک به دلیل مراقبت راحت تر، محبوب ترین نوع نخ بافندگی است و از اسپان نازک پلاستیکی ارزان ساخته می شود. افراد معمولا به دلیل این که مراقبت از لباس ساخته شده با نخ اکریلیک آسان است و می توان آن را بدون هیچگونه نگرانی در ماشین لباسشویی انداخت، آن را به الیاف پنبه یا پشم ترجیح می دهند.

نخ پنبه

نخ پنبه یکی از نخ های ارزان بافندگی محسوب می شود، قدرت جذب بالایی دارد و برای تهیه دستمال آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. از معایب این نخ می توان به از دست دادن حالت پارچه بافته شده با آن و آب رفتن هنگام شست و شو اشاره کرد. نخ پنبه قطر نازکی دارد و به دلیل کشسانی کم معمولا با پشم مخلوط می شود.

نخ پشمی

نخ پشمی بسیار محبوب اما گران است و شکل خود را به خوبی حفظ می کند. این نخ باعث خارش می شو و در آب گرم و شست و شو در ماشین لباسشویی آب می رود. از انواع نخ پشمی می توان به نخ پشم کشمیر، پشم آلپاکا، پشم مرینوس و پشم ماهیر نام برد که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند.

نخ ارگانیک

نخ ارگانیک، نخی است که در تولید آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود. این نخ از پشم گوسفندان تهیه می شود و برای تولید انواع پواک کاربرد دارد. برای تمیز کردن آن تنها استفاده از آب داغ و مواد شوینده کافی است.

نخ کنفی

نخ کنفی نوعی الیاف طبیعی بسیار نرم است که از آن برای تهیه کت، جوراب، ژاکت و… استفاده می شود.

نخ فانتزی

نخ فانتزی در انواع رنگ و بافت تهیه و به بازار عرضه می شود.

نحوه انتخاب بهترین نخ برای بافندگی چگونه است؟

هنگام انتخاب نخ برای بافندگی باید به چهار عامل مهم زیر توجه کنید:

۱. وزن

وزن نخ یک عامل بسیار مهم در انتخاب نخ است و نخی که انتخاب می کنید باید متناسب با محصولی باشد که بافته می شود.

۲. لایه های نخ

هرچه لایه های یک نخ بیشتر باشد یا به عبارتی رشته های مختلفی برای ساخت یک نخ به هم تابانده شده باشد، بافت نهایی ظاهری بافت دار و مشخص تر خواهد داشت.

۳. بودجه

در هنگام انتخاب نخ به بودجه خود توجه داشته باشید به خصوص اگر هدف از بافندگی کسب درآمد باشد.

۴. در دسترس بودن

نخی را استفاده کنید که به راحتی در دسترس باشد زیرا در صورت کمبود نخ با مشکل مواجه خواهید شد.

جمع بندی

برای آن که بدانید بهترین نخ برای بافندگی کدام است، ابتدا باید بدانید که بهترینی وجود ندارد بلکه هر نخ با توجه به ویژگی هایی که دارد برای بافت محصول خاصی استفاده می شود. انواع نخ بافندگی شامل نخ ضخیم، نخ اکریلیک، نخ پنبه، نخ پشمی، نخ ارگانیک، نخ کنفی و نخ فانتزی می شود که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند.

Rate this post