نخ یک طول پیوسته طولانی از الیاف و نخ های به هم پیوسته است و برای منسوجات، خیاطی، قلاب بافی، بافندگی، گلدوزی و حتی طناب‌زنی کاربرد دارد.

نخ با بافت هوا (ATY)

ATY (نخ با بافت هوا) است و از POY (نخ تا حدی جهت دار)، ماده اولیه آن ساخته شده است. نخ با بافت هوا بسیار حجیم و دارای چین و حلقه های دائمی است. درهم آمیختن رشته ها در جت می تواند باعث شود که حلقه ها در نخ قفل شوند، بنابراین پیچاندن آنها غیر ضروری است. از ویژگی های مهم این نخ ها می توان به فرکانس حلقه، ابعاد حلقه، پایداری حلقه و حجم فیزیکی اشاره کرد. ATY نخی با حلقه های کوچک متعدد است که حس و ظاهر منحصر به فردی به آن می بخشد. آنها را می توان در طیف گسترده ای از پارچه ها از جمله پارچه های ساده سبک وزن تا پارچه های چمدانی نرم و بسیار سنگین و لباس شنای سبک وزن تا سنگین استفاده کرد.

امکانات

  • ATY نخی دارای چندین حلقه کوچک است که به آن حس منحصر به فردی می دهد.
  • پلی استر فیلامنت ATY یک فیلامنت پلی استری سبک، مقاوم در برابر سایش، با خاصیت تمیز کردن و خشک شدن سریع است.

ویژگی

نخ های بافت جت هوا شامل فرکانس حلقه، ابعاد حلقه، پایداری حلقه و حجم فیزیکی است و تمام عملکردهای نخ های رشته ای را حفظ می کند.

کاربرد

ATY در ساخت لباس‌های مد، لباس‌های ورزشی، شورت‌های ساحلی، ژاکت‌های غیررسمی، کفش‌ها و غیره استفاده می‌شود.

نخ بافت کشیده (DTY)

با پردازش پلی استر POY، نخ بافت دار پلی استر تولید می شود. هنگامی که نخ POY تولید شد، سپس برای فرآیند بافت فرستاده می شود تا انواع مختلفی از اثرات روی نخ ایجاد شود که شامل چین خوردگی، حجیم شدن و غیره می شود. کشش داغ، چرخاندن، ترموستینگ و تاب زدایی همگی برای ایجاد نخ استفاده می شوند. بافت نخ محصول نهایی POY از Draw Textured عبور می کند. نخ DTY عمدتاً در بافندگی پارچه ها برای تولید لباس، اثاثیه منزل، روکش صندلی، کیف و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. نخ DTY بسته به نوع رشته، می تواند نیمه مات، روشن یا سه شاخه ای روشن باشد.

امکانات

  • DTY دارای دوام و خواص ماندگاری عالی است.
  • برای لباس های گران قیمت و مناسبت های خاص مناسب است.
  • می توان از آن به عنوان جایگزین نخ های پنبه ای و پنبه ای با رطوبت کم استفاده کرد.
  • نخ پلی استر DTY را می‌توان در رنگ‌های مختلف با فناوری دوپ رنگرزی یا رنگرزی معمولی به دست آورد.

کاربرد

DTY برای پارچه پوشاک بیرونی/داخلی، لباس های چسبنده به پوست، مبلمان، اثاثیه یا لوازم داخلی و… مناسب است.

نخ DTY عمدتاً در بافندگی و بافندگی پارچه ها برای ساخت لباس، اثاثیه منزل، روکش صندلی، کیف و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

تفاوت های دیگر

ATY هزاران حلقه ریز دارد که به آن احساس و ظاهری متمایز می دهد، در حالی که DTY هیچ حلقه ای ندارد. حلقه‌های موجود در ATY به حجیم شدن پارچه کمک می‌کنند، اما در DTY، هر رشته دارای چین و چروک یکسانی است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)