همانطور که می دانید نخ هایی که برای خیاطی استفاده می شود بسیار متنوع است و همه کسانی که با چرخ خیاطی کار می کنند ممکن است در حین کار با چرخ دچار پارگی نخ شوند. پارگی نخ حین کار امری بسیار عادی است اما با تکرار این اتفاق همه کسانی که با چرخ کار می کنند خسته و کلافه می شوند. پارگی نخ چرخ خیاطی علت های مختلفی دارد و ما در ادامه این مقاله از سایت نخ سرکیسه قصد داریم به این علت ها و نحوه صحیح نخ کردن سوزن چرخ خیاطی بپردازیم.

دلایل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

استفاده از نخ های پوسیده و نامناسب

اگر نخ چرخ خیاطی زیر نور آفتاب بماند و یا سالها از تاریخ تولید آن گذشته باشد، احتمال این که در حین کار پاره شود زیاد است. همچنین استفاده از نخ های ژاپنی قدیمی به جای نخ های ایرانی مرغوب نیز ممکن است باعث پاره شدن نخ شود.

استفاده از سوزن هایی که استاندارد کافی ندارد

هنگام خرید سوزن خیاطی دقت داشته باشید که قسمت صاف سوزن باید پشت سوزن و قسمت قاشقکی آن در جلوی سوزن قرار داشته باشد. دقت داشته باشید که برخی از سوزن هایی که در کارخانه تولید و وارد بازار می شوند این ویژگی را ندارند و شما باید هنگام خرید سوزن را بررسی کنید.

نخ کشی نادرست

نخ کشی نادرست چرخ خیاطی از دیگر علت های پاره شدن نخ است و تنها در دوخت های خاص خود را بیشتر نشان می دهد. با توجه به این که نخ کشی هر چرخ با چرخ های دیگر متفاوت است، بهتر است هنگام نخ کشی به دفترچه راهنمای چرخ مراجعه کنید.

سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو

سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو باعث جمع شدن نخ زیر پارچه می شود و به نخ فشار بیشتری می آورد. در نتیجه اگر ضخامت نخ کم باشد پاره می شود.

روغن کاری نکردن چرخ خیاطی

روغن کاری چرخ خیاطی موضوع بسیار مهمی است که عمر چرخ را افزایش می دهد. برای این کار بهتر است از روغن های شفاف مناسب روغن کاری چرخ استفاده کنید.

تمیز نکردن چرخ خیاطی

تمیز نکردن به موقع چرخ خیاطی باعث افزایش اصطحکاک قطعات می شود و همین موضوع نخ را پاره می کند زیرا پرز های پارچه ها ممکن است در چرخ خیاطی گیر کرده و مشکل ساز شود.

قرقره نخ نامرغوب

استفاده از قرقره ناسالم و نامرغوب می تواند باعث گیر کردن نخ داخل قرقره شود و نخ را پاره کند.

نحوه صحیح نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

برای نخ کردن سوزن چرخ خیاطی ابتدا باید قرقره نخ را در میله تعبیه شده در روی چرخ و سمت راست آن که محل قرار گیری قرقره نخ است، قرار دهیم. سپس سر نخ را به سمت چپ چرخ خیاطی کشیده و در جهت نوشتن حرف (و) دور بخ فلزی دایره ای شکل چرخانده و نخ را با کمک مجرایی که قرار دارد به سمت پایین دستگاه حرکت می دهیم. دقت داشته باشید که این مسیر گفته شده در اکثر چرخ ها به صورت فلش مشخص شده است. پس از آن نخ را به شکل حرف (U) از سمت پایین و در راستای مجرای کناری به سمت بالا کشیده و از سوراخ موجود در اهرم بالایی عبور می دهیم. سپس نخ را وارد سوزن کرده و آماده دوخت شوید.

جمع بندی

چرخ خیاطی وسیله ای است که افراد برای دوخت لباس ها و محصولات پارچه ای مختلف استفاده می کنند؛ اما موضوعی که در همه آن ها یکسان است و در صورت تکرار خیاطان را خسته می کند، پاره شدن نخ چرخ است. پاره شدن نخ چرخ علت های مختلفی دارد که در این مقاله سعی کردیم به برخی از آن ها از جمله روغن کاری و تمیزکاری چرخ و… بپردازیم.

۴/۵ - (۶ امتیاز)