یک پارچه معمولا از چرخیدن نخ‌ها یا گره زدن آن‌ها به یکدیگر بدست می‌آید و تعیین کیفیت و دوام پارچه، به کیفیت نخ‌های استفاده شده برای ساخت آن بستگی دارد. تولید و عرضه نخ‌هایی که دارای ویژگی‌هایی از جمله انعطاف پذیری، کارآمدی، قوی و با دوام بودن هستند، براب تولید کنندگان نخ اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام خرید نخ، یکسری فاکتور‌هایی وجود دارد که خریداران باید به آن‌ها توجه کنند تا مطمئن شوند که آیا نخ مورد نظر ارزش خرید دارد و آیا برای هدف مورد نظر مناسب است؟

نکات و فاکتور‌های مهم هنگام خرید نخ

۱. نوع الیاف نخ

نخ‌ها از الیاف‌های مختلفی تهیه می‌شوند و این الیاف‌ها را می‌توان به طور کلی به سه دسته الیاف طبیعی حیوانی و گیاهی، مصنوعی و ترکیبی تقسیم کرد. رایج‌ترین نخ‌ها معمولا از الیاف طبیعی پشم و پنبه و از الیاف مصنوعی پلی استر بدست می‌آیند.

یکی از رایج‌ترین الیاف نخی طبیعی در جهان، الیاف پنبه است که از گیاه پنبه بدست می‌آید و برای تولید انواع البسه و ملحفه مناسب است. از جمله دیگر الیاف طبیعی گیاهی می‌توان به الیاف کتان نیز اشاره کرد. الیاف حیوانی، همانطور که از نام آن پیداست از گوسفند، آلپاکا و کرم ابریشم بدست می‌آید و پشم و ابریشم دو مورد از رایج‌ترین الیاف طبیعی حیوانی هستند که برای تولید لباس‌های زمستانی، روسری و پارچه‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الیاف مصنوعی یا الیاف دست ساز، در واقع نوعی الیاف است که از پلاستیک یا میکروپلاستیک تهیه می‌شود. از جمله این الیاف می‌توان به پلی استر و نایلون اشاره کرد که امروزه به صورت گسترده در تولید پوشاک و دیگر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الیاف ترکیبی، الیافی است که از ترکیب الیاف‌های مصنوعی و الیاف‌های طبیعی بدست می‌آید و رایج‌ترین نوع آن، از ترکیب الیاف پنبه و پلی استر تهیه می‌شود و ویژگی‌های نخ را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح انتخاب نخ چرخ خیاطی

۲. وزن و اندازه نخ

اندازه و وزن نخ دو موضوع بسیار مهمی است که به کیفیت نهایی نخ تاثیر می‌گذارد و ضخامت نخ معمولا براساس تعداد روکش‌ها یا تعداد لایه‌های نخ شناسایی و اندازه‌گیری می‌شود. نخ‌ها را می‌توان براساس وزن به نخ توری، نخ خوب، نخ بسیار عالی، نخ خراشیده شده، نخ نور ورس شده، نخ حجیم و نخ فوق العاده حجیم تقسیم بندی کرد. هنگام خرید لازم است وزن نخ مورد نظر را با توجه به کاربرد انتخاب کنید.

۳. استحکام نخ

زمانی که الیاف‌های متعدد به یکدیگر می‌پیچند، نخ تولید می‌شود و یک رشته یا چند رشته بودن این نخ‌ها با استحکام آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. محصولات و لباس‌هایی که از نخ چند لایه تولید می‌شوند معمولا دارای استحکام بیشتری نسبت به محصولاتی که از نخ یک یا دو لایه تولید می‌شوند، هستند که شما باید هنگام خرید نخ حتما به آن توجه داشته باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)