اکثر لحاف‌ها معمولا با دو نوع نخ لحاف دوزی دوخته و به بازار عرضه می شوند: پنبه و پلی استر؛ اما واقعاً چه فرقی دارد؟ کدام یک بهتر است و چه زمانی باید یکی را بر دیگری ترجیح داد؟ در این مقاله، تفاوت‌های کلیدی بین این دو نوع نخ را بررسی می‌کنیم تا بتوانید هنگام خرید نخ لحافی مناسب برای پروژه خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

انواع نخ لحاف دوزی

نخ های لحاف دوزی انواع مختلفی دارند و می توان آن ها را به انواع زیر تقسیم کرد:

۱. نخ های لحاف پنبه ای

نخ پنبه ای انتخابی سنتی برای لحاف دوزی است. این نخ از یک الیاف طبیعی تابیده شده است که ظاهر مات و متمایزی پنبه را نشان می دهد. از آنجایی که از یک ماده طبیعی ساخته شده است، متوجه خواهید شد که هزینه مربوط به آن ممکن است در مقایسه با نخ پلی استر با کیفیت مشابه کمی بیشتر باشد، با این حال مزایای زیادی در ارتباط با پنبه وجود دارد. پنبه دارای بافت متمایز و روکش مات غیر انعکاسی است که به آن اجازه می دهد تا بهتر با پارچه ترکیب شود. همچنین ویژگی کشسانی ندارد که برای لحاف ایده آل است، زیرا نخ پس از استفاده یا شستن لحاف باعث چروک شدن لحاف نمی شود.

۲. نخ های لحاف پلی استر

نخ پلی استر نوع جدیدی از نخ مصنوعی است که رشد نمی کند. به همین دلیل، هزینه آن ممکن است کمی کمتر از یک نخ پنبه ای با کیفیت باشد، اما این بدان معنا نیست که با استفاده از آن کیفیت کار را به خطر می اندازید. پلی استر بسیار قوی تر از پنبه است و در نتیجه، می توانید این نخ را در اندازه های بسیار کوچکتر از پنبه پیدا کنید، زیرا نخ حتی در اندازه بسیار ظریف همچنان استحکام خود را حفظ می کند. یک نخ پنبه در اندازه ۱۰۰ یا ۸۰ وزنی تقریباً به اندازه نخ مشابه ساخته شده از پلی استر قوی نخواهد داشت؛ بنابراین، زمانی که نمی خواهید نخ بهتر در پارچه پنهان شود، می توانید از دوخت با نخی که برای لحاف دوزی ایده آل است استفاده کنید. یک نخ ظریف قوی مانند DecoBob 80wt نیز برای لحاف دوزی ایده آل است زیرا به درزها اجازه می دهد صاف تر شوند و باعث می شود بخش دوخته شده شما نه تنها بهتر به نظر برسد، بلکه باعث می شود الگوهای بلوک لحاف خود را هم ردیف کنید.

دو نوع متفاوت از نخ های پلی استر وجود دارد که معمولاً برای لحاف کاری استفاده می شود، بنابراین بیایید نگاهی به اولی بیندازیم: پلی استر پنبه ای.

نخ پلی استر پنبه ای

در حالی که نام ممکن است گمراه کننده باشد، یک پلی استر پنبه ای هنوز در واقع ۱۰۰٪ پلی استر است. این نخ به گونه‌ای تولید شده است که تمام کشش نخ را از بین ببرد و دوخت آن را بسیار آسان ‌کند. با این حال، این فرآیند همچنین مقدار زیادی درخشش را از نخ حذف می‌کند و به آن روکش مات بیشتری می‌دهد که به آن اجازه می‌دهد در پارچه پنهان شود. به دلیل این ویژگی ها، این نوع پلی استر بیشترین شباهت را به پنبه دارد و به دلیل ویژگی های پنبه مانند این نام برای آن انتخاب شده است. با مقایسه نحوه دوختن نخ پنبه ای در کنار پلی استر پنبه ای با وزن مشابه، همچنان می توانید ببینید که پلی استر پنبه ای هنوز درخشش بیشتری نسبت به پنبه دارد. با این حال، با لحاف کاری با پلی استر پنبه ای ۱۰۰ واتی، می توانید ببینید که چگونه این تغییر در اندازه نخ به میزان قابل توجهی میزان نشان دادن نخ را در پارچه کاهش می دهد. انعطاف پذیری در اندازه ای که یک نخ پلی استر پنبه ای فراهم می کند، می تواند تأثیر زیادی در تغییر میزان یا کم بودن ظاهر نخ در لحاف شما داشته باشد.

نخ پلی استر تری لوبال

اگر می خواهید نخ پلی استری کمی بیشتر به چشم آید، می توانید از پلی استر تری لوبال استفاده کنید. بیشتر نخ ها گرد هستند، اما پلی استر تری لوبال در واقع مثلثی شکل است و این موضوع کمک می کند نور بیشتری را از سطح خود منعکس کند و به آن درخششی می دهد که در پلی استرهای پنبه ای نخواهید یافت. هم پلی استر تری لوبال و هم پلی استر پنبه ای که از یک تولید کننده با کیفیت تولید می شود، پرزهای نزدیک به صفر خواهند داشت که یکی دیگر از مزایای نخ پلی استر است. این کار باعث کاهش قابل توجه پرزهای ایجاد شده در دستگاه شما می شود؛ اما ما همچنین می خواهیم یکی از رایج ترین سؤالاتی را که از ما پرسیده می شود را اسخ دهیم: آیا نخ پلی استر لحاف دوزی را دچار مشکل می کند؟ پاسخ کوتاه این است که نه نخ پلی استر برای لحاف دوزی بی خطر است و به پارچه شما آسیب نمی رساند. با این حال، این سوال به این دلیل مطرح می شود که پلی استر چندین دهه پیش این کار را انجام می داد، به همین دلیل است که برخی از لحاف ها ترجیح می دهند از پنبه استفاده کنند. از آن زمان، تولید نخ پلی استر بسیار بهبود یافته است و این دیگر موضوعی نیست که مطرح شود.

جمع بندی

بین این سه نخ، یک پلی استر تری لوبال بیش از همه برجسته می شود و بیشترین درخشش را در پوشش خود دارد. اگر می خواهید لحاف شما ظاهری براق داشته باشد، پلی استر تری لوبال یک گزینه عالی است. نخ پنبه ای مات ترین ظاهر را خواهد داشت، در حالی که یک پلی استر پنبه ای بین این دو قرار می گیرد. هر دو نوع مواد فوایدی دارند، بنابراین امیدواریم به شما کمک کرده باشیم تا تفاوت ها را درک کنید و بتوانید نوع نخ را با کیفیتی که ترجیح می دهید انتخاب کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)