برای تولید لباس و دیگر محصولات از نخ، کیفیت نخ اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. کیفیت نخ به کیفیت و نحوه تولید نخ بستگی دارد و این موضوع شامل ویژگی‌هایی از جمله وزن، تراکم، بافت، قابلیت شست و شو و… می‌شود. دقت داشته باشید که اگر هنگام خرید نخ دقت لازم را نداشته باشید و نخ ضعیفی استفاده کنید، کل پروژه بافندگی دچار مشکل می‌شود و به نتیجه مورد نظر نمی‌رسید.

نخ چیست؟

کیفیت نخ با استفاده از آزمایش‌های کیفی تعیین می‌شود و یکی از بهترین و قابل اعتماد‌ترین گزینه‌ها برای آزمایش کیفیت نخ، تجهیزات تست نساجی TESTEX است. نخ، ماده اولیه بافندگی است و از الیاف حیوانی، گیاهی و مصنوعی ساخته می‌شود. الیاف حیوانی از پشم گوسفند، موهر یا آنگورا بدست می‌آید، الیاف گیاهی از پنبه و کنف و الیاف مصنوعی نیز از پلی استر، نایلون یا ابریشم مصنوعی بدست می‌آید.

نخ‌های بی‌کیفیت چگونه هستند؟

نخ‌های بی‌کیفیت نخ‌هایی هستند که یک یا چند ویژگی زیر را دارند:

  • تقسیم می‌شوند.
  • لایه‌های آن‌ها می‌شکند.
  • رنگ می‌دهند.
  • مستعد انباشته شدن هستند.

آزمایش‌های تعیین کیفیت نخ

آزمایش‌های تعیین‌کننده کیفیت نخ باید بر روی نمونه‌ای از نخ و در دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد و ۶۵% Rh انجام شود تا دمای آن تا ۲۷ درجه سانتی گراد حفظ شود.

۱. تست پیچ و تاب نخ

به حالت مارپیچی نخ که الیاف نخ را کنار یکدیگر نگه می‌دارد، پیچش نخ گفته می‌شود. پیچش نخ با تعداد دور در واحد طول یا به عنوان مثال با تعداد دور در متر اندازه‌گیری می‌شود. برای تعیین ضریب پیچش نخ در نخ تک لایه و چند لایه، از دستگاه تست تاب استفاده می‌شود و نتایج آن به صورت TPM نمایش داده می‌شود.

۲. تست قدرت و استحکام نخ

برای تست قدرت و استحکام نخ، از دستگاهی که طول آن یک متر می‌چرخد و سپس نخ را وزن می‌کند تا قدرت آن اندازه‌گیری شود، استفاده می‌شود. در واقع نخ روی این دستگاه قرار می‌گیرد و پس از وزن کردن، هرچه نخ سنگین‌تر باشد، سایز آن بزرگتر است. این تست که با نام ASTM D1907 نیز شناخته می‌شود، یک تست انکار به روش اسکین است. تست استحکام به دو روش تست استحکام تک انتهایی و استحکام چله یا قدرت لی و دو نوع قدرت کشش و بالستیک طبقه بندی می‌شود. در قدرت کششی، بار به تدریج به نخ اعمال می‌شود و در بالستیک، بار اعمال شده به صورت ضربه سریع است.

۳. تست کشش نخ

کشش نخ یا افزایش طول نخ از طریق تجهیزات تست کششی که دارای دستگیره‌های منحصر به فردی برای نگه داشتن نخ هستند، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تست کشش استاندارد ISO و ASTM، در واقع استحکام شکست، ازدیاد طول، استحکام و تغییر شکل نخ را آزمایش می‌کند.

۴. تست چگالی خطی نخ

شمارش یا چگالی خطی، بیان‌کننده ظرافت نخ است و در شمارش متریک و نیوتن متر با تعداد نخ یک کیلومتری به وزن یک کیلوگرم تعیین می‌شود. سیستم Denier یا Tex، وزن ۱ یا ۹ کیلومتر نخ را بر حسب گرم اندازه‌گیری می‌کند.

۵. تست یکنواخی نخ

به میزان تغییر قطر نخ در طول آن، یکنواختی نخ گفته می‌شود که به تغییر چگالی خطی یا جرم آن در واحد طول اشاره دارد. برای تست یکنواختی نخ، معمولا دو روش تست یکنواختی Uster در روش خازنی و روش Zweigle G580 در روش نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در روش نوری، از یک منبع نور و اپتیک و در روش خازنی از یک ژنراتور فرکانس بالا با الکترود استفاده می‌شود.

۶. تست سوختگی نخ

برای انجام تست سوختگی نخ روش‌های مختلفی وجود دارد، اما برای انجام این کار در خانه، لازم است یک تکه کوچک نخ را روی آتش بگیرید و نتیجه آن را با دقت مشاهده کنید:

اگر شعله آتش آرام آرام خاموش شود و بوی موی سوخته داشته باشد، احتمالا نخ مورد نظر پشمی است و اگر انتهای سوخته نخ را بین دو انگشت خود بمالید، تبدیل به خاکستر می‌شود.

اگر نخ به سرعت شعله ور شود و شعله آن رنگ زرد روشن داشته باشد و یا بوی کاغذ سوخته بدهد و خاکستر آن با مالش بین انگشتان به سرعت از هم نپاشد، احتمالا نخ مورد نظر از جنس پنبه است.

اگر نخ به سرعت آتش بگیرد و مدت زمان طولانی‌تری نسبت به پنبه بسوزد، هنگام سوختن دود سیاهی داشته باشد و هیچ خاکستری به غیر از یک ماده سیاه رنگ بر جای نگذارد، احتمالا نخ مورد نظر از اکرلیک ساخته شده است.

Rate this post