به منظور نزدیک شدن خصوصیات ظاهری و فیزیکی نخ های مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، پلی پروپیلن و… به نخ های الیاف طبیعی، عملیات تکسچرایزینگ بر روی آن ها انجام می شود. در طی فرآیند تکسچرایزینگ با کمک عملیات حرارت، کشش، تاب مجازی و اضافه نمودن spin finish زیر دست نخ بهبود یافته و نرم تر و پفکی تر می شود. نخ DTY یا نخ تکسچره تاب مجازی، بیشترین تولید و مصرف را در بین دیگر نخ های تکسچره شده دارد. در این مقاله از تولیدی نخ موسوی قصد داریم به مراحل تولید نخ DTY و انواع آن بپردازیم.

آشنایی با نخ DTY

نخ DTY که با نام های نخ فیلامینت پفکی، شلاقی، هیت ست و ترویرا نیز شناخته می شود، نخی کاملا آرایش یافته و کشیده شده است که از نخ پلی استر چند فیلامنتی با مجعد های نرم و حجم و تکسچر زیاد تولید می شود. این نخ لطافتی شبیه به پنبه دارد و جایگزین بسیار خوبی برای نخ پنبه و نخ ترکیبی پنبه با درصد رطوبت پایین است. نخ DTY از لحاظ براقیت به سه دسته سوپر برایت، برایت و نیمه مات تقسیم می شوند و دوام و مقاومت بسیار زیادی دارند. این نخ ها تنوع رنگ بسیار زیادی دارند و تعداد فیلامنت آن ها با توجه به نمره نخ در بازه ۲۴ تا ۱۱۵۲ قرار می گیرد.

مراحل تولید نخ DTY

مراحل تولید نخ DTY که یکی از روش های تکسچرایزینگ است، در دهه پنجاه میلادی معرفی شد. از نخ POY بر اثر کشش، حرارت و تاب مجازی توسط ماشین آلات، نخ های کاملا آرایش یافته یا نخ تکسچره تاب مجازی تولید می شود که خاصیت فنری دارد. به عبارتی دیگر، نخ های DTY با فرآیند تکمیلی تکسچرایزینگ به روش دیسک اصطکاکی روی نخ های POY تولید می شوند.

انواع نخ DTY

نخ DTY به دو دسته ساده و اینترمینگل تقسیم می شود. در برخی از ماشین آلات، جت های گره زن تعبیه شده که از طریق آن ها نخ های گره زده شده یا در اصطلاح اینترمینگل تولید می شود. این نخ های گره زده شده معمولا برای نخ های چله استفاده می شوند.

جمع بندی

نخ DTY یا نخ تکسچره مجازی عموما با دستگاه های دارای مناطق حرارتی اولیه V و M شکل تولید می شوند و در تولید پارچه رومبلی و پرده، پارچه پیراهنی، پارچه ملحفه، پارچه کت و شلوار، پارچه فاستونی، روکش صندلی اتومبیل و … کاربرد دارد. این نخ ها به دو دسته ساده و اینترمینگل تقسیم می شوند که نوع ایترمینگل آن از طریق جت های گره زن تعبیه شده در ماشین آلات بدست می آید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)