آگاهی داشتن و شناخت مواد اولیه مورد استفاده در تولید پوشاک و موارد استفاده از آن ها، از ابزار های مهم طراح لباس برای طراحی است. در دنیای امروزی که مواد اولیه به طور منظم و نامحدود در حال گسترش است، نخ های فانتزی جایگاه بسیار خوبی یافته اند. از بین نخ های فانتزی، نخی به اسم بوکله وجود دارد که فرآیند تولید آن نسبت به نخ های دیگر کمی پیچیده تر است و ظاهر آن نیز با نخ های ساده فرق دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد ها و روش های تولید نخ بوکله آشنا کنیم.

نخ بوکله چیست؟

بوکله یا بوکل، واژه ای فرانسوی و به معنی حلقه است و در زبان انگلیسی به آن بوکلی گفته می شود. بوکله، بوکل و بوکلی همه به معنای حجیم و ضخیم است. نخ بوکله دارای ظاهری گره دار و حلقه دار است و با توجه به روش های بافت، سطح آن نرم، منظم و یا نامنظم است. این نخ ترکیبی از فرآیند لایه گذاری خاصی است که نتیجه آن تولید نخ های موج دار و لوپی شکل می شود.

ساختار نخ بوکله با حلقه هایی تنگ که در فواصل نسبتا منظمی از بدنه نخ بیرون می زند مشخص می شود و معمولا سه لایه هستند. این نخ شامل سه جزء هسته، افکت و بایندر است و پارچه تولید شده از آن دارای زیر دستی با دانه های کم و زیاد در سطح پارچه بوده و سطح بافت تکسچره می باشد.

کاربرد های نخ بوکله

طراحی داخلی

از نخ بوکله و پارچه تولید شده از آن برای روتختی، روبالشی، روفرشی، پتو و دیگر لوازم طراحی و دکوراسیون منزل استفاده می شود.

لباس

این نخ و پارچه تولید شده از آن برای دوخت انواع مختلف پیراهن، کت، لباس کوتاه، کت و شلوار و لباس مجلسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مبلمان

پارچه بافته شده از نخ بوکله برای انواع مختلف صندلی و مبلمان مناسب است. این پارچه بهترین روکش برای مبلمانی است که گوشه های خمیده دارد.

روش تولید پارچه بوکله

برای تولید نخ بوکله از ماشین بافت لووم استفاده می شود که به دو صورت مدرن و سنتی وجود دارد. این ماشین در بافت اکثر پارچه های معمولی و خاص کاربرد دارد. یک سیستم از نخ های تار با نخ های پود بافته می شود و ساختمان زمینه ای پارچه را تشکیل می دهد. برای تولید پارچه های بوکله یا حلقه ای، معمولا از دو سیستم نخ تار و یک سیستم نخ پود استفاده می شود. سیستم دیگر نخ تار برای تشکیل حلقه ها بکار می رود که این حلقه ها به صورت محکم بوسیله ساختمان زمینه نگهداری می شوند.

جمع بندی

نخ بوکله، یک نخ فانتزی با ساختاری چند رشته ای است و از سه جزء هسته، افکت و بایندر تشکیل می شود. این نخ بسیار نرم و زیبا که به شکل موج ار و لوپی دیده می شود، امروزه نظر طراحان پارچه و لباس را به خود جلب کرده است. از نخ بوکله با استفاده از ماشین لووم و به دو صورت مدرن و سنتی، پارچه هایی بافته می شود که برای پتو، لباس، دکوراسیون داخلی و… کاربرد دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)