امروزه نخ ها از تنوع و گستردگی بسیار زیادی برخوردارند و به صورت تخصصی تر تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. نخ اینترمینگل نوعی نخ پلی استر گره زده محسوب می شود که از طریق ماشین آلات و جت های گره زن تعبیه شده، تولید می شود. نخ های گره زده شده معمولا برای نخ های چله استفاده می شود و هدف از تولید آن ها نزدیکی خواص ظاهری نخ پلی استر به الیاف طبیعی است. در این مقاله از تولیدی نخ موسوی قصد داریم به معرفی نخ اینترمینگل بپردازیم. با ما همراه باشید.

نخ اینترمینگل چیست؟

در نخ های اینترمینگل، گره های ظریفی با فشار باد ایجاد می شود. به همین دلیل پس از ناحیه تکسچرایزینگ، جت های اینترمینگل در مسیر نخ قرار می گیرد و باعث ایجاد گره هایی در فاصله های چند میلی متری از هم می شود. نحوه فرآیند اینترمینگل کردن نخ به این صورت است که تعدادی فیلامنت تکسچره شده وارد ناحیه Intermingling شده و از نازل تعبیه شده جریان هوا با فشار به دسته لیف برخورد کرده و در انتها نخ اینترمینگل به عنوان مصول نهایی خارج می شود. در این نخ ها به دلیل ایجاد گره، فیلامنت ها بهم چسبیده اند و مانع از باز شدن ساختار نخ در حین بافت می شود. اینترمینگل با فشار باد ۳ به بالا تولید می شود و زمانی که نخ را از دو طرف می کشید به اندازه دو ۳۰ سانت حداقل ۱۰ نقطه باد دارد.

انواع نخ اینترمینگل

  • نخ اینترمینگل NIM (Non-intermingle) که در این حالت ۱۰-۰ گره در یک متر نخ وجود دارد.
  • نخ اینترمینگل SIM (Semi-intermingle) که در این نوع نخ در هر متر ۵۰-۴۰ گره وجود دارد.
  • نخ اینترمینگل HIM (High-intermingle) که در این حالت ۱۲۰-۱۰۰ گره در هر متر وجود دارد.

ویژگی های نخ اینترمینگل

نخ اینترمینگل دارای نقطه های گره است. در نخ های معمولی، گره به معنای تکنیکی برای متصل کردن دو نخ جدا از هم است، اما در نخ های اینترمینگل، گره به معنای در هم تنیده و ادغام شدن دو بخش می باشد. در واقع دو جزء تحت تاثیر جریان هوای پر فشار با یکدیگر درگیر خواهند شد. نخ اینترمینگل به عنوان نخ تنیده یا آمیخته شده نیز شناخته می شود.

جمع بندی

قبل تر برای ادغام و ترکیب فیلامینت ها از روش های آهار زنی و تاب استفاده می شد که هرکدام نیازمند تجهیزات و دستگاه های جداگانه ای هستند که به تنهایی می توانند هزینه تولید را افزایش دهند؛ اما به تازگی در دستگاه های تکسچرایزینگ، ناحیه اینترمینگل تعبیه شده است که به صورت پیوسته انجام می شود. نخ تولید شده با این روش که نخ اینترمینگل نام دارد از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)